کاهش نیافتن فشار گاز هنگام تعمیر به مرگ کارگر انجامید

کاهش نیافتن فشار گاز هنگام تعمیر به مرگ کارگر انجامید

وز گذشته (شنبه، ۲۶ مهر) حادثه‌ای در پالایشگاه فجر جم واقع در استان بوشهر منحر به کشته شدن یک کارگر و زخمی شدن دو کارگر دیگر شد.

یک منبع خبری در پالایشگاه جم در مورد جزئیات این حادثه به ایلنا گفت: ‌ روز گذشته یکی از لوله‌های انتقال گاز در پالایشگاه جم دچار نشتی شد و سه کارگر به نام‌های «عبدالله ستاری»، «حاتم زرافشان» و «سعادتی» برای تعمیر آن در ارتفاع ۶ متری مشغول تعمیر آن شدند.

این کارگر با بیان این مطلب که فشار گار داخل لوله «۶۵ بار» بود توضیح داد برای درک بهتر لازم است بدانیم که فشار درون شلنگ‌های آب شتشوی اتوموبیل (کارواش‌) که قادر است پوست دست انسان را بشکافد فقط ۲۰ بار است.

وی در ادامه با بیان جزئیات حادثه گفت معمولا در این گونه مواقع فشار درون لوله را به صفر می‌رسانند و پس از تعمیر کامل و رفع نشتی، مجدد آن را به کار می‌اندازند اما در این مورد با توجه به اینکه گفته شده است پالایشگاه جم قرار است به رکود تولید گاز روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب برسد و برای اینکه تولید گاز متوقف نشود، فشار داخل لوله را تغییر ندادند و کارگران روی لوله گاز ناامن با فشار ۶۵ بار مشغول به کار شدند.

این منبع خبری خاطر نشان کرد با وجود خطراتی که این مسئله داشت مجوز ایمنی صادر شد مبنی بر اینکه اگر فشار گاز درون لوله به صفر نرسد، وضعیت کار روی آن از ایمنی برخوردار است و خطری کارگران را تهدید نمی‌کند.

به گفته این منبع آگاه در ادامه تعمیرات لوله و در نتیجه فشار گاز درون آن یک واشر فلزی شکسته شده و فشار گاز کارگران را از درون کمربندهای ایمنی که بسته بودند به بیرون پرت کرد.

این کارگر در ادامه و در مورد وضعیت همکاران صدمه دیده‌اش افزود در نتیجه این حادثه یکی از کارگران به نام «عبدالله ستاری» دچار ضربه مغزی و سوراخی کبد شد و دیروز عصر فوت کرد.

وی تصریح کرد پس از اعزام کارگران صدمه دیده به درمانگاه پالایشگاه، دکتر حاضر در درمانگاه به دلیل کمبود امکانات از پذیرش مصدومان حادثه خودداری کرد.

به گفته این منبع خبری، هم اکنون «حاتم زرافشان» مشکل حادی ندارد و در بیمارستان شهید رجایی اهواز بستری است و کارگر دیگر نیز دچار شکستگی پا شده است و در بیمارستان توحید واقع در پالایشگاه جم بستری است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...