دلایل کشته شدن دو کارگر معدن شادسر

دلایل کشته شدن دو کارگر معدن شادسر

1393-05-24

در پی وقوع حادثه‌ای در معدن زغالسنگ شادسر در تاریخ ۱۸ مرداد که به کشه شدن دو کارگر انجامید، عضو هیئت مدیره انجمن‌های صنفی ایمنی مازندران روز جمعه ۲۴ مرداد، کمبود تجهیزات، نبود نظارت بر بهره‌برداری معدن، فقدان دانش معدن و نادیده گرفتن آموزش‌های کار در معدن به کارگران و پیمانکاران را از دلایل مهم مرگ دو کارگر معدن شادسر اعلام کرد.

«مهرداد باباعلی‌زاده» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: به‌دلیل عدم اندازه‌گیری گاز‌های تجمیعی و کار نکردن بادبزن‌های موضعی آماده‌سازی کارگاه استخراج؛ با تجمیع گاز‌ها دو معدن‌کار به نام‌های جعفر سیاوشی و قاسم جعفری جان خود را از دست دادند.

نایب رئیس کمیته تخصصی معدن نظام مهندسی معدن مازندران در تشریح دلیل وقوع این حادثه ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه کار در معادن در ابتدا و انتهای هر شیفت میزان گاز تجمیع شده در معادن باید توسط مسئولان استخراج اندازه‌گیری می‌شده که این امر صورت نگرفته است.

باباعلی‌زاده افزود: معدن از روز ۳ شنبه تا صبح روز جمعه تعطیل بوده است اما در روز شنبه به‌دلیل زود‌تر آغاز به‌کار کردن کارگران و نبود علائم ممنوعیت ورود (پرمیت)، آنان دچار مسمومیت با گازهای سمی (مونواکسیدکربن و دی اکسیدکربن) وارد کما شده و خفه می‌شوند. 

وی با اشاره به قانون ایمنی معادن اشاره کرد: طبق قانون باید کلیه استادکاران استخراج و پیشروی و مسئولان ایمنی کارگاه‌ها قبل از آغاز و پس از اتمام کار هوای معدن را اندازه‌گیری کرده و در صورت مجاز بودن پارامترهای فیزیکی هوا معدن فعالیت خود را آغاز نماید.

باباعلی‌زاده تصریح کرد: در شرایطی که مسئولان استخراج نباشند این وظیفه را باید مسئولان ایمنی انجام دهند اما به دلیل آن‌که ‌آن‌ها نیز از شهرهای دور باید می‌آمدند، این کار انجام نشد و کارگران نیز بدون اطلاع به معدن مملو از گاز وارد شدند.

دبیر کانون ایمنی و بهداشت مازندران در خاتمه عوامل کاهش دهنده حوادث معدن را تجهیز معادن به دستگاه‌های مدرن و ایمنی و نظارت بیشتر مسئولان بازرسی (وزارت کار و صنایع و معادن)، نظارت فنی از سوی بهره‌برداران و آموزش مداوم ایمنی کارگران و پیمانکاران نام برد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...