مرگ کارگر پارس جنوبی براثر تنفس گاز نیتروژن

مرگ کارگر پارس جنوبی براثر تنفس گاز نیتروژن

1393-05-05

منابع خبری ایلنا از مرگ یکی از کارگران برق‌کار پیمانکاری شاغل در منطقه ویژه عسلویه براثر تنفس گاز نیتروژن در روزهای پایانی تیرماه خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا گفته می‌شود مرگ این کارگر پس از آن که اتفاق افتاده است که وی به همراه یکی از همکارانش برای بازرسی فنی دستگاه گرم‌کن وارد یکی از مخازن زیر زمینی می‌شود اما به دلیل آنکه از قبل حجم قابل توجهی از فضای مخزن را گاز نیتروژن پر کرده بود این کارگر که بر اثر کمبود اکسیژن دچار خفگی می‌شود و لی خوشبختانه همکار دیگرش با کمک سایر کارگران از خطر مرگ نجات می‌یابد.

پی‌گیری برای جزئیات بیشتر
در حالی‌که تلاش خبرنگار ایلنا برای روشن شدن جزئیات بیشتر در تماس با اداره روابط کار منطقه پارس جنوبی و اداره کار بوشهر تا لحظه مخابره این خبر بی نتیجه مانده است؛ تارنمای خبری «استان‌نیوز» این خبر را بدین ترتیب منتشر کرد:

«یکی از کارکنان پیمانکار برق فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با هویت (ر - ص) به علت خفگی جان خود را از دست داد».

به گزارش استان نیوز، این سرپرست ۳۵ ساله خوزستانی واحد برق یک شرکت پیمانکاریدر فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به فعالیت در یک مخزن زیرزمینی مشغول بوده که به علت خفگی جان خود را از دست داد».

نقش مجوز‌ واحد ایمنی بهداشت کار در بروز حوادث کار
در رابطه با چرایی وقوع این حادثه «اشرف منصوری» رئیس کانون انجمن صنفی بهداشت و ایمنی نیروی کار به ایلنا گفت: بطور کلی در چنین مواردی که احتمال دارد بخشی از محیط کارگاه به واسطه وجود یک عامل خارجی برای سلامتی کارگران تهدید محسوب شوند، واحد ایمنی و بهداشت کارگاه باید پس از بررسی موضوع در خصوص امکان حضور کارگران در ان محدود خاص مجوزهای لازم را صادر کند.

وی افزود: بر این اساس اگر کارگری بدون صدور مجوزهای قانونی در محل مورد نظر حاضر شود و دچار حادثه شود، از این بابت هیچ تقصیری متوجه کارفرمای او نخواهد بود اما چنانچه با وجود صدور مجوز واحد ایمنی و بهداشت حادثه ای برای فرد یا افرادی از کارگران کارگاه اتفاق بیفتد مسئولیت آن می‌تواند متوجه کارفرما شود.

این کارشناس مسائل ایمنی و بهداشت بابیان اینکه قضاوت در مورد چنین حوادثی بدن کارشناسی ناممکن است، گفت: واقعیت این است که کارگران باسابقه، متخصص و دارای مسئولیت معمولا به رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار تسلط دارند و در مسائل مربوط به سلامتی خود و همکارانشان کمتر دچار خطا می‌شوند.

منصوری در عین حال با اشاره به مسئله (پرمیت – اجازه) در صنایع گفت: در خصوص حوادث مرتبط با پرمیت‌ها با چند مشکل مواجه هستیم.

وی با تقسیم بندی مجوزهای گفت: دسته نخست مجوز‌ها یا پرمیت‌های تاریخ و یا ساعت گذشته هستند که کارگر و یا متصدی بدون توجه به آن‌ها وارد محیط آلوده و یا خطرزا می‌شوند.

دسته دیگر را ورود افراد متفرقه بدون مسئولیت و بدون پرمیت برشمرد که به محوطه آلوده و خطرزا وارد و دچار حادثه می‌شوند.

این کار‌شناس مسائل ایمنی دسته آخر را کارگرانی که نه دارای مجوز هستند و نه محدوه خطری برایشان تعریف شده است، برشمرد و افزود: آن‌ها با دستور مستقیم کارفرما وارد محوطه خطرزا شده و دچار حادثه می‌شوند.

وی با بیان این‌که بیمه‌های بی‌نام راه حل راحتی برای کارفرمایان هستند، افزود: این راه حل روشی آسان برای جبران تبعات نقص مقررات بهداست و ایمنی کار تبدیل شده است.

این فعال کارگری با بیان این‌که بیمه‌های بی‌نام حکم بیمه‌های شخص ثالث برای کارفرمایان را دارند، در خاتمه افزود: متأسفانه این نگرش یک رویکردی ابزاری - ماشینی نسبت به انسان است که با کندن یک کوپن خسارتی که منجر به از دست دادن پربهاترین سرمایه آدمی است را جبران می‌کند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...