1393-04-13
یک کارشناس باسابقه HSE عنوان کرد: در شرایط کنونی تنها راه حل وادار کردن کارفرمایان بر رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کار «جریمههای نقدی» است.
«غلامحسین عشقی» در گفتگو با ایلنا به این نکته اشاره کرد که بعد از حوادث کاری آنچه که هرگز پاسخ داده نمیشود، پرسش «چه شد که کارگر کشته شد» است.
وی گفت: در خصوص قوانین ایمنی ما هیچگونه مشکلی نداریم آنچهکه مهم است «تعامل دستگاههای مسئول و تغییر نگرشهای مدیریتی» به موضوع ایمنی و بهداشت روانی و سلامت کارگران است.
مسئول ایمنی و آتشنشانی شرکت سفیر زرین سپاهان افزود: عملکرد بخش ایمنی و بهداشت کاری را با «آمار حوادث و بیماریهای شغلی» ارزیابی میکنند و وقتی مشاهده میشود با تمام تجهیزات ایمنی آمار بالای حوادت وجود دارد، میتوان نتیجه گرفت که عملکرد ضعیف است.
وی ادامه داد: «سلامت روانی کارگران» که مرتبط با امنیت شغلی کارگران است، همواره حلقه فراموش شده ایمنی و سلامت کارگران بهحساب میآید.
عشقی راهکارهای کاهش حوادث کاری را همکاری و تعامل وزارت کار و شرکت نفت، فرهنگسازی همگانی، جداسازی درصدی بودجهای بخش ایمنی در قراردادها، ایجاد سیستم تشویق و تنبیه برای شرکتهای پیمانکاری برشمرد.
این کارشناس مسائل ایمنی تخصیص 2/5 درصد بودجه HSE در قراردادهای پیمانکاران را امری «فرمایشی» دانست و تأئید کرد: بهطور قطع میتوان گفت که تنها 0/5 درصد از بودجهها صرف ایمنی و بهداشت کار در پروژهها میشود.
عشقی با بیان این نکته که اگر ردیف بودجههای مربوط به ایمنی و بهداشت کار بهطور مثال: آموزش، ناظران، متخصصان، تجهیزات ایمنی و... توسط پیمانکاران «فاکتور ریالی» شود، ابزار کنترل قوی برای شرایط موجود خواهد بود.
وی ادامه داد: «بروز حادثه و پرداخت خسارت» شیوه کنونی برخورد با حوادث کاری در ایران است که کاملاً نادرست میباشد.
این کارشناس ارشد ایمنی ادامه داد: از دهه 70 با ورود شرکتهای خارجی چون: شل، توتال و آجیپ (انی) جهت احداث پالایشگاه و سکوهای نفتی مباحث ایمنی و بهداشت کار در پالایشگاهها بهطور علمی مطرح شد در حالی که قبل از آن نگرش سنتی ایمنی حاکمفرما بود.
وی خطرات پالایشگاههای نفتی را به سه گروه خطرات مرحله ساخت و ساز؛ راهاندازی و بهرهبرداری دستهبندی کرد و افزود: مرحله راهاندازی تجهیزات از خطرناکترین و پرحادثهترین مراحل بهشمار میرود.
عشقی آسیبهای خطرات این بخش را آتشسوزی، انفجار و مسمومیت با گازهای سمی نام برد و افزود: در مرحله راهاندازی، بخش بهداشت، ایمنی و سلامت کار (HSE) بایست نقش پررنگ و علمیتری داشته زیرا کارگران در این مرحله با خطرات لحظهای زندگی میکنند.
وی با اشاره به تجربه کنترل و اجرای قوانین ایمنی و بهداشت کار شرکت توتال در عسلویه اظهار داشت: توتال 5 درصد از بودجه قراردادها را به مسائل ایمنی و بهداشت کار اختصاص میداد و چنانچه کارفرمائی آنها را اجرا نمیکرد، خود هزینههای ایمنی را پرداخت نموده و در پایان کار از صورت وضعیت پیمانکار کسر مینمود.