شرایط آب و هوایی در تعیین دستمزد کارگران لحاظ شود

شرایط آب و هوایی در تعیین دستمزد کارگران لحاظ شود

1392-11-03

دبیرخانه کارگر اهواز با استناد به ماده ۴۱ قانون کار گفت: میزان دستمزد کارگرانی که در مناطق خاص آب و هوایی زندگی می‌کنند نباید با کارگران سایر مناطق برابر باشد.

«آقایار حسینی» با تاکید بر ضرورت تعیین نرخ دستمزد بر اساس شرایط آب و هوایی به ایلنا گفت: شورایعالی کار طبق ماده ۴۱ قانون کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را بر اساس شرایط زندگی آنان در نقاط مختلف کشور تعیین کند

این فعال کارگری با بیان اینکه هزینه انرژی در مناطق جنوبی کشور به تنهایی تمامی دستمزد کارگران را می‌بلعد، اظهار داشت: آزاد سازی یکباره قیمت حاملهای انرژی شوک زیادی را به کارگران شاغل در مناطق جنوبی که نسبت به سایر مناطق کشور به مراتب مصرف انرژی بیشتری دارند وارد کرده است، به طوری که دستمزد مصوب شورای عالی کار به زحمت کفاف هزینه‌های آب و برق را می‌دهد.

به گفته وی دستمزد کارگران مناطق جنوبی کشور از جمله خوزستان که در دمای بالای ۵۰ درجه و با وجود ریزگرد‌ها در شرایط سخت و طاقت فرسایی کار می‌کنند نباید با کارگرانی که در مناطق خوش آب و هوا مشغول به کار هستند یکسان باشد.

حسینی افزود: هم اکنون در مناطق گرمسیر جنوبی به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی، مردم برای زندگی روزانه خود شدیداً نیازمند استفاده از کولر گازی و سایر وسایل خنک کننده هستند و این نظر درست مانند ساکنان مناطق سردسیر هر ماه بخش قابل توجهی از دستمزد آنها بابت هزینه حامل‌های انرژی خرج می‌شود.

او همچنین افزود: شایسته نیست در استانی همچون خوزستان که سرشار از منابع عظیم گاز و نفت است، کارگران با حداقل دستمزد در گرمای طاقت فرسای ۵۰ درجه کار کنند.
دبیر خانه کارگر اهواز همچنین یادآور شد: میانگین عمر کارگرانی که در مناطق بد آب و هوا کار می‌کنند کمتر از کارگران سایر مناطق است و به همین خاطر دولت و شورای عالی کار باید نگاه ویژه‌ای به این مردم داشته باشند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...