دلایل افزایش حوادث شغلی در نیمه دوم سال

دلایل افزایش حوادث شغلی در نیمه دوم سال

«کارفرمایان معمولا می‌خواهند عقب افتادگی تولید یا پروژه را در ماه‌های پایانی سال جبران کنند و فشاری کاری ناشی از آن، مهم‌ترین دلیل افزایش آمار حوادث شغلی در نیمه دوم سال است.» رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی از افزایش فشار کاری کارگران در شش ماهه دوم سال که به رشد آمار حوادث شغلی منجر شده است، انتقاد کرد.

 «مهراب بوجاری» در این باره به ایلنا گفت: وضعیت کاری کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در شش ماهه اول سال مشخص نشده است و فشار کاری کمتری در این برهه زمانی وجود دارد. در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروزی عملا کاری انجام نمی‌شود و در عوض، فشار کاری به ماه‌های پایانی سال منتقل می‌شود.

وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌ اجتماعی که بیانگر  افزایش تعداد قربانیان حوادث ناشی از کار در نیمه دوم سال ۹۱ نسبت به نیمه نخست سال است، افزود: کارفرمایان معمولا می‌خواهند عقب افتادگی تولید یا پروژه را در ماه‌های پایانی سال جبران کنند و فشار کاری ناشی از آن، مهم‌ترین دلیل افزایش آمار حوادث شغلی در نیمه دوم سال است.

این فعال صنفی در ادامه بیان کرد: فشار جبران بی برنامگی و نا هماهنگی واحد‌های مختلف تولیدی در ابتدای سال در ‌‌نهایت بر دوش کارگران خواهد بود.  همچنین تجربه ثابت کرده است آمار حوادث شغلی در فصول سرد سال به دلیل سردی آب و هوا و استفاده از سیستم‌های گرمایشی در تمام دنیا بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه آمار تامین اجتماعی و پزشکی قانونی از حوادث شغلی، آمار دقیقی نیست تصریح کرد: به طور کلی، سیستم دقیقی برای آمارگیری در مورد حوادث شغلی در ایران وجود ندارد. برای مثال، آمار اعلام شده از سوی تامین اجتماعی به مواردی که برای آن‌ها گزارش حادثه صادر شده است محدود می شود.

رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی در پایان اظهار داشت:  همچنین  آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی به موادری که در ‌‌نهایت در دادگاه گزارش می‌شوند محدود است بنابراین آمار حوادث شغلی در ایران به مراتب بیش از آمار رسمی اعلام شده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...