شرایط نامناسب هوای اصفهان به اطلاع مردم نمی‌رسد

شرایط نامناسب هوای اصفهان به اطلاع مردم نمی‌رسد

 

یک متخصص قلب و عروق گفت: شرایط نامناسب هوا در اصفهان به مردم اطلاع رسانی نمی‌شود و مردم توصیه و هشداری در این خصوص دریافت نمی‌کنند.

کتایون ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان این‌که آلودگی هوا اثرات حاد و مزمن به دنبال دارد، اظهار کرد: با افزایش آلاینده‌ها در هوا مشکلات تنفسی، حمله قلبی و حتی مرگ افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: آلودگی هوا بر تمام بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های تنفسی، قلبی و سرطان نیز تاثیر دارد.

 

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه تحقیقات ثابت کرده است افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند مانند کسانی که در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌ها کار می‌کنند بیشتر مبتلا به سرطان می‌شوند، افزود: ممکن است ضریب تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کمتر از نمک و چاقی باشد اما تفاوت عمده آلودگی هوا با این شاخص‌ها اجتناب ناپذیری از آن است.

 

ربیعی، رفع آلودگی هوا را مستلزم برنامه ریزی‌های دقیق دولت دانست و خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته برنامه ریزی‌های خوبی در این خصوص داشته‌اند و توانسته‌اند آلودگی هوا در کشورهای خود را کاهش دهند.

 

وی با بیان این‌که اجرا نشدن برنامه‌های کاهش آلودگی هوا موجب افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شده است، عنوان کرد: اگرچه حدود 14 سال است که برنامه‌های در این خصوص در کشور تدوین شده اما تاکنون به اجرا درنیامده است و همچنان شاهد تردد خودروهای فرسوده، ناوگان حمل و نقل عمومی غیر استاندارد و مشکل در معاینه فنی خودروها هستیم.

 

این متخصص قلب و عروق با بیان این‌که اگر اصفهان به اندازه تهران آلوده نباشد کمتر از تهران آلوده نیست، گفت: میزان ذرات معلق در هوای اصفهان از میزان این ذرات در هوای تهران بیشتر است و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای شهر اصفهان نسبت به تهران بیشتر است.

 

ربیعی ادامه داد: نیروگاه‌های اصفهان در فصول گرم سال به جای سوخت گاز از مازوت استفاده می‌کنند و میزان قابل توجهی دی اکسید گوگرد از این طریق وارد هوای شهر اصفهان می‌شود که یکی از آلاینده‌های خطرناک در هوا است و عوارض تنفسی و قلبی عروقی به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به این‌که نیروگاه‌های اصفهان حدود 30 درصد از برق کشور را تولید می‌کنند اما آلودگی آن تنها گریبان گیر شهروندان اصفهان می‌شود، تصریح کرد: شاید در گذشته وجود نیروگاه در اصفهان نشانه توسعه بود اما اکنون نشانه توسعه ناپایدار است و اقلیم و هوا را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

 

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه توجه به اصفهان به علت وجود ذرات معلق و دی اکسید گوگرد باید بسیار باشد، اظهار کرد: آلودگی هوا در برخی روزها در شهر اصفهان به 6 برابر میزان مجاز می‌رسد.

 

ربیعی با ابراز تاسف از اینکه امروزه تمام توجه‌ها به سمت تهران است، خاطرنشان کرد: روز گذشته شاخص‌ها میزان آلودگی هوا در تهران 148 را نشان می‌داد در حالی شخص‌های آلودگی در اصفهان به 164 رسیده بود.

 

وی افزود: این در حالی است که روز گذشته مدارس در تهران تعطیل شد و انواع اطلاع رسانی و هشدارهای لازم در این خصوص به مردم داده شد اما در اصفهان نه مدارس تعطیل شد و نه هشدار و اطلاع رسانی صورت گرفت.

 

این متخصص قلب و عروق گفت: این حق مردم است که از این وضعیت اطلاع داشته باشند و توصیه‌های لازم باید آن‌ها داده شود؛ برای نمونه باید روز گذشته و امروز ایستگاه‌های ورزشی شهرداری تعطیل می‌شد که افراد در این هوای آلوده ورزش نکنند اما این اتفاق نیفتاد به خصوص این‌که بیشتر افرادی که در این ایستگاه‌ها ورزش می‌کنند میانسال و در معرض خطر هستند.

 

ربیعی با بیان اینکه علل اطلاع رسانی نکردن در خصوص آلودگی هوا از سوی مسوولان مشخص نیست، خاطر نشان کرد: قاعدتا و طبق قوانین محیط زیست اصفهان امروز باید تعطیل باشد، اما چرا تعطیل نیست؟

 

وی گفت: بر اساس معیار سازمان جهانی بهداشت ذرات معلق کوچک تر از 10 میکرون باید 50 میکروگرم در مترمکعب باشد و ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون باید 25 میکروگرم در مترمکعب باشد، اما در اصفهان میزان این ذرات در بسیاری از موارد بالاتر از 100 میکروگرم در متر مکعب است.

 

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: با وجود این شرایط اطلاع رسانی و هشدار به شهروندان ضروری است و طرح‌های ترافیکی کنترل تردد خودروها باید در سطح شهر اجرا شود.

 

وی، یکی از اساسی‌ترین عوامل آلودگی هوا در اصفهان را ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان دانست و گفت: بسیاری از مشکلات حمل و نقل تهران با خطوط مترو حل شده است اما با وجود گذشت 14 سال از آغاز اجرای پروژه متروی اصفهان نه تنها مترو به راه نیفتاده بلکه باعث ایجاد ترافیک بیشتر و آلودگی هوای بیشتری نیز شده است.

 

این متخصص قلب و عروق با اشاره به این‌که طرح انتقال صنایع از شعاع 50 کیلومتر با توجه به گسترش شهر اصفهان باید در شعاع دورتر تعریف شود، اظهار کرد: انتقال صنایع به خارج از شعاع 50 کیلومتر تنها برای صنایع بزرگ مطرح می‌شود در حالی که کارخانه و کارگاه‌های کوچک فعال در شهر آلودگی‌های بسیاری ایجاد کرده‌اند.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالانه 2800 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند قطعا مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در اصفهان از این میزان بیشتر است.

 

منبع: ایسنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...