وسایل گرمایشی و اتصالی برق 2 عامل مهم آتش سوزی در اماکن مذهبی است

وسایل گرمایشی و اتصالی برق 2 عامل مهم آتش سوزی در اماکن مذهبی است

 

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی تهران در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبدالحسین(ع) و نیز فصل سرما طی گفتگویی با رادیو صدای شهر به تشریح راه های پیشگیری از بروزآتش سوزی در تکایا و اماکن مذهبی و حوادث گودبرداری و نیز گازگرفتگی پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری 125، مهندس محمود قدیری گفت: در ماه محرم سه عامل اصلی همواره موجب بروز حادثه و آتش سوزی می شود که یکی از مهم ترین فاکتور و مولفه در ایمنی اماکن تجمعی مانند تکایا، مساجد و حسینیه ها "مسیرورود وخروج" است که باید به طور جدی به آن توجه شود تا عزاداران در صورت وقوع حادثه ای بتوانند براحتی از این مکان ها خارج شوند. البته تعداد مسیرهای ورود و خروج بایستی متناسب با ظرفیت وحجم جمعیتی که در آن مکان وجود دارد ایجاد شود. این مسیرها علاوه بر داشتن عرض کافی، کشش تخلیه آن جمعیت را نیز داشته باشد تا در صورت وقوع حادثه ای و یا مسدود شدن یکی از مسیرها، مردم بتوانند از راه های دیگر خارج شوند. مورد دیگر این که همه درهای اینگونه اماکن تا معبر اصلی باید در جهت خروج آن باشد. درحادثه مسجد ارک عمده دلیل تلفات بالای آن، جهت بازشوی درهای خروجی این مسجد خلاف جهت خروج بود. چون این درها به سمت داخل باز می شدند به همین دلیل هجوم مردم و فشار جمعیت مانع از گشودن این درها می شد ودیگر این که محل طبخ غذا نبایددر این مسیرها و نیز تردد دسته ها و هیئت ها و... در نظر گرفته شود.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در ادامه ابراز داشت: بر اساس تجارب سال های گذشته دو عامل اصلی همواره در ایام ماه محرم باعث بروز آتش سوزی شده که مهم ترین آن اتصالی سیم های برق و دیگری وسایل گرمایشی بوده است. اگر دراین موارد ما نهایت احتیاط و تمهیدات ایمنی را بکار گیریم به طور یقین از وقوع این گونه آتش سوزی ها جلوگیری کرده ایم.
کشیدن بار بیش از حد از سیم های برق، بکارگیری فیوزها و اتصالات غیر استاندارد و یا تقویت فیوزها با سیم های برق، استفاده از لامپ های برق با توان بالا در داخل تکایا، نصب لامپ های مدادی پرقدرت که گرمای زیادی تولید می کنند، اخذ انشعاب برای چندین مصرف کننده برقی از یک پریز برق، استفاده از اجاق گاز و بخاری بدون دودکش برای گرم کردن فضای این اماکن، عدم استفاده از شیلنگ های گاز غیر استاندارد و ضعیف، اخذ انشعابات متعدد از یک دودکش از جمله موارد نا ایمنی هستند که تاکنون بارها موجب بروز حادثه و آتش سوزی در این مراکز مذهبی شده است که در صورت رعایت موازین ایمنی قطعا شاهد وقوع آن نبودیم.

توصیه ایمنی برای پیشگیری از بروز آتش سوزی در تکایا، حسینیه ها و ...
وی ادامه داد: چون در این ایام که هوا رو به سردی است، عزاداران برای ایجادگرما در محل برگزاری مراسم از وسایل حرارتی گازی و یا برقی استفاده می کنند بنابراین از آنجایی که مکان های مذهبی در این ایام به دلیل استفاده از چادر، پارچه، پرچم، فرش، تابلو، پرده و... از بار اشتعال بالایی برخوردار است ضروری است عزاداران به خصوص مسئولین و متولیان مکان های مذهبی نکات ایمنی را به دقت و بدون هیچ گونه سهل انگاری رعایت کنند تا انشالله هیچ گونه حادثه ای متوجه شهروندان نشود.
وی در پاسخ به این که سازمان آتش نشانی امسال در این خصوص چه اقداماتی برای ایمنی این گونه اماکن انجام داده است، گفت: البته در طول 6 سال گذشته نیازهای وسایل اطفائی مانند خاموش کننده دستی برای اغلب اماکن مذهبی ونصب جعبه های خاموش کننده در مساجد مهم و بزرگ توسط سازمان آتش نشانی برطرف شده است ولی به هرحال با نزدیک شدن به ماه محرم نظارت و فعالیت ها در زمینه ایمن سازی این مراکز مذهبی از سوی ایستگاههای آتش نشانی در مناطق تحت پوشش آنها آغازمی شود که تا بعد از ایام تاسوعا و عاشورا ادامه می یابد. امسال هم علاوه بر اقدامات سال های گذشته مانند اهدای خاموش کننده و ارائه مشاوره به مسئولین مشاوره وآموزش متولیان این مراکز، نظارت و استقرار های خودروهای آتش نشانی در اطراف این اماکن بیشتر می شود تا در صورت بروز هر گونه حادثه و آتش سوزی به سرعت بتوان از ببار آمدن خسارات مالی و جانی جلوگیری شود.
مهندس قدیری خاطرنشان کرد: تهران در هر شبانه روز بین 150 تا 200 مورد آتش سوزی و حادثه رخ می دهد که امیدوارم با رعایت موازین ایمنی توسط شهروندان این آمارکاهش پیدا کند.خو شبختانه آمار چندساله اخیر حاکی از کاهش آتش سوزی بعضی از انواع اماکن شهری مانند منازل مسکونی و انبارها بوده است و این در حالی است که درحوزه حمل و نقل شاهد افزایش آتش سوزی خودرو هستیم.آمار ها نشان می دهد که آتش سوزی اماکن تجاری از نظر کیفیت وخسارت مادی و آتش سوزی ضایعات، معابر و گذرگاهها و خانه های متروکه از لحاظ کمیت افزایش یافته است.

گودبرداری ناایمن و برخورد جدی با پیمانکاران متخلف
وی در ادامه در خصوص وضعیت گودبرداری در سطح شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه ویژگی خاک شهر تهران و استحکام مناسب آن باعث شده است که پیمانکاران برای ساخت بنای جدید بدون ایمن کردن ساختمان های مجاور و نیز دیواره های جانبی اقدام به گودبرداری کنند که گاهی اوقات این کار منجر به بروز حادثه و ریزش آوار می شود.
وی افزود: خوشبختانه با تعامل خوبی که با سازمان نظام مهندسی برقرار شده، نظارت مستمری برعملیات های ساخت و ساز بویژه گودبرداری صورت می گیرد به طوری که این سازمان تاکنون 12 هزار بازدید از محل گودبرداری ها در نقاط مختلف شهر تهران انجام داده است.
مهندس قدیری ادامه داد: درحال حاضر نیز از طرف سازمان آتش نشانی آدرس های محل گودبرداری ها به سازمان نظام مهندسی اعلام می شود و آنها هم متعاقبا پیگیری لازم را در خصوص وضعیت این مکان ها به عمل می آورند.
وی در مورد نحوه برخورد با پیمانکاران متخلف در صورت عدم اعمال موازین ایمنی در محل گودبرداری ها اظهار داشت: پرسنل ایستگاه های آتش نشانی طی بازدید های اولیه خود موارد تخلف و نا ایمنی را به شهرداری های مناطق 22 گانه اعلام می کنند واز آن طریق، ارائه اخطار ها و پیگیری های لازم صورت می گیرد.
معاون پیشگیری آتش نشانی بیشترین دلایل جدی نگرفتن نکات ایمنی از سوی پیمانکاران و مالکین ساختمان ها را عدم آموزش کافی و نبود فرهنگ ایمنی در جامعه ذکر کرد و گفت: متاسفانه هزینه بر بودن سازه های نگهبان نیز برای ساختمان سازها باعث می شود که به این مسائل بی توجهی شود که همین سهل انگاری ها تاکنون موجب بروز ریزش ساختمان های مجاور و حوادث مرگباری شده است.
وی درخصوص آخرین اقدام صورت گرفته برای پیشگیری از این گونه حوادث خاطرنشان کرد: هم اکنون پیگیری ها لازم با شهرداری و سازمان نظام مهندسی درخصوص برخورد جدی با متخلفین ساخت و سازها درحال انجام است که درصورت نهایی شدن، اقدامات مناسبی دراین جهت در آینده ی نزدیک صورت خواهد گرفت.

ضعف اطلاعات علت عمده وقوع حوادث گاز گرفتگی
معاون پیشگیری سازمان در ادامه این گفتگوی رادیویی به تشریح خطرات ناشی از انتشاز گاز منوکسید کربن دراماکن بسته پرداخت و گفت: گاز منوکسید کربن متاسفانه تاکنون در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها تلفات جانی زیادی دارد هرچند در سالهای اخیر این روند در تهران روبه کاهش بوده است ولی بازهم آمار خسارات جانی آن همچنان بالا است.
وی ضعف اطلاعات مردم در رابطه با خطرات این گاز سمی و حوادث گازگرفتگی را عمده دلایل وقوع این حوادث دانست و افزود:اغلب مردم به اشتباه فکر می کنند که حوادث گاز گرفتگی در اثر نشت گازشهری و یا سیلندر گاز مایع است درصورتی که این نوع گاز فقط موجب انفجار و آتش سوزی می شود. به همین خاطر لازم است در آغاز بدانیم که گازگرفتگی چیست و از کجا نشت پیدا می کند.
مهندس قدیری در ادامه گفت: گاز منوکسید کربن دراثر احتراق ناقص وسایل حرارتی تولید و در محیط اطراف انتشار می یابد و به طور کلی هرسیستم گرمایشی که از سوخت های فسیلی استفاده می کند جزو منابع انتشار گاز منوکسید کربن(co) محسوب می شود مانند بخاری، آبگرمکن، شومینه و پکیج با هرنوع سوخت اعم از گازی و نفتی. البته خودروها هم عامل انتشار این گاز سمی هستند به طوری که در داخل پارکینگ های بسته تاکنون حوادث متعددی را باعث شده اند.
وی برای پیشگیری از حوادث گاز گرفتگی ابراز داشت: شهروندان باید توجه کنند که حتما از وسایل حرارتی استاندارد استفاده کنند. این وسایل باید دارای دودکش مناسب باشند. مسیر نصب دودکش از وسایل حرارتی تا پشت بام طبق اصول درست آن انجام شده باشد. دودکش ها باید به طور مرتب بازدید و کنترل شوند تا از بازبودن مسیر عبور دود از آن مطمئن شوند.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در خاتمه از شهروندان خواست که با توجه به سرد شدن هوا و نیز درپیش بودن فصل زمستان حتما به نکات ایمنی ذکر شده دقت کنند و آن را جدی بگیرند و حتما اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهند تا انشاءاله با رعایت موازین ایمنی این ایام را با آرامش خاطر و سلامت سپری کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...