توصیه های وزارت بهداشت در خصوص غذاهای نذری در ماه محرم

توصیه های وزارت بهداشت در خصوص غذاهای نذری در ماه محرم

 

تهران - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: غذاهای نذری تهیه شده توسط مردم در ماه محرم در کنار عطر، طعم و مزه مطلوب به لحاظ تغذیه ای نیز باید ضامن سلامت مردم باشد.

دکتر ˈزهرا عبداللهیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، به مردم توصیه کرد: از سرخ کردن زیاد سبزی خورش های نذری که سبب از دست رفتن ویتامین ها و املاح آن می شود، خودداری کنند.

وی افزود: کمی تفت دادن سبزی با مقدار کمی روغن از نوع روغن مخصوص سرخ کردنی دارای استانداردهای لازم، کافی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید از روغن جامد در تهیه غذاهای نذری استفاده کرد چرا که روغن های جامد دارای مقادیر زیادی اسید های چرب اشباع و ترانس هستند که مصرف آنها ابتلا به سرطان ها، تنگی و گرفتگی عروق و سکته های قلبی را به دنبال دارد.

عبداللهی گفت: استفاده از روغن مایع بهتر است اما در صورت بهره گیری از روغن های نیمه جامد حتما باید از انواعی که میزان اسید چرب ترانس آنها کمتر از پنج باشد، مصرف کرد.

وی همچنین توصیه کرد: از حداقل روغن در طبخ غذا استفاده شود و حتما از روغن های مایع برای تهیه برنج و روغن مایع سرخ کردنی مورد نیاز انواع خورش ها استفاده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: باید در تهیه غذاها از حداقل مقدار نمک در غذاها استفاده شود؛ غذاهای پرنمک عامل فشار خون بالا و بیمارهای های قلبی عروقی است که درحال حاضر مهمترین علت مرگ ومیر در کشور محسوب می شود.

عبداللهی افزود: در تهیه شله زرد و حلوا نیز از حداقل مقدار شکر و روغن استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید در تهیه انواع آش ها حداقل مقدار روغن و نمک بکار رود؛ در صورت تزئین کردن آش، نعناع داغ و پیاز داغ یا سیرداغ باید با مقدار کمی روغن آماده شود. کشک مصرفی در آش باید حتما از نوع پاستوریزه و دارای استانداردهای لازم و پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد.

توصیه می شود کشک را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید و بعد به آش اضافه کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد شربت ها نیز توصیه کرد تا کم شیرین تهیه شوند.

عبداللهی گفت: شربت های شیرین مقدار زیادی قند وارد بدن می کنند. در شرایطی که بیماری دیابت (بیماری قند) روند روبه گسترشی را در کشورمان طی می کند، لازم است مقدار مصرف قند وشکر در تهیه انواع شربت ها، نوشیدنی ها و شیرینی ها به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: غذاها باید در مقدار مناسب و نه خیلی زیاد توزیع شود به این ترتیب می توان از پرخوری و اضافه دریافت کالری جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد از توزیع انواع نوشیدنی های گرم مانند چای، شیر و شیرکاکائو در لیوان های یکبار مصرف از نوع شفاف خودداری کنند.

عبداللهی افزود: لیوان های شفاف برای توزیع مایعات سرد بلامانع است ولی برای مایعات داغ نباید استفاده شود چون در اثر حرارت ترکیبات شیمیایی سرطانزا وارد نوشیدنی می شود.

 

منبع: ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...