در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین اجتماعی شامل درمان، غرامت دستمزد و برقراری مستمریهای بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو و... مشروط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمهای بیمهشده، مزایای قانونی ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، به استناد ماده 60 قانون تأمیناجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمهشده اتفاق میافتد.
مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمهشده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهدهدار انجام مأموریتی باشد.
اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمهشده از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب میشود، مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.
حادثهای که برای بیمهشده حین اقدام برای نجات سایر بیمهشدگان و مساعدت به آنان اتفاق میافتد، حادثه ناشی از کار محسوب میشود.
در ضمن کارفرما موظف است ضمن اقدام برای جلوگیری از تشدید اثرات حادثه، گزارش حادثه را نیز حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمیناجتماعی محل برساند.
منبع:خبرگزاری فارس