عدم اجرای معاینات پزشکی میان‌دوره‌ای عامل تشدید حوداث شغلی

عدم اجرای معاینات پزشکی میان‌دوره‌ای عامل تشدید حوداث شغلی

1393-04-31

یک کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار در منطقه ویژه عسلویه اعلام کرد: عدم اجرای مقررات کار و تامین اجتماعی در خصوص انجام معاینات پزشکی میان دوره‌ای از کارگران در شرکت‌های پیمانکاری دست‌چندم منطقه پارس جنوبی عامل اصلی تشکیل پرونده‌های مشکوک حوادث ناشی از کار است.

«حسن شریفی» در گفتگو با ایلنا در همین باره اظهار داشت: در جریان حوادث شغلی تحمل غم از دست دادن کارگرانی که نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند به اندازه کافی سنگین است که برخی کارفرمایان بخواهند بعد از هر حادثه کاری خانواده‌های آنها را برای اثبات نداشتن هر گونه ناراحتی جسمی-روحی قبلی عزیز از دست رفته‌شان درگیر کنند.

وی ادامه داد: خانواده جان‌باختگان باید مدارکی را برای دادگاه آماده و ارائه دهند که عزیز از دست رفته آنها در صحت و سلامت جسمی کامل به سر می‌برده  تا بتوانند بی گناهی وی را ثابت کنند و در نهایت دیه فوت دریافت کنند.

این کارشناس رسمی حوادث کاری یکی از مراحل رسیدگی به پرونده‌های حوادث کاری در مناطق ویژه را «صورتجلسات تهیه شده توسط دوایر HSE » برشمرده و افزود: با توجه به این‌که کارشناسان HSE توسط کارفرمای هر شرکت پیمانکاری به‌طور مستقیم انتخاب می‌شوند، اعلام نظر آنان در خصوص حوادث کاری نمی‌تواند بی‌طرف باشد.

شریفی در تشریح نقش کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در منطقه ویژه عسلویه گفت: با تصریح ماده 85 و 86 قانون کار مبنی اهمیت و نقش کمیته، در شرکت‌های پیمانکاری دست چندم جلسات این کمیته‌‌ها ماهانه تشکیل شده و نقش «نمادین» دارند و تمام اعضا نیز در جلسات حضور ندارند.

این کارشناس رسمی حوادث کاری روند رسیدگی به پرونده‌های حوادث کاری را دو تا سه ماه اعلام کرد و افزود: به دلیل بیمه بودن کارگران چنان‌چه تمامی شواهد دال بر مقصر نبودن کارگر باشد، کارفرما موظف به پرداخت تمام و کمال حق و حقوق بیمه‌ای کارگر فوت شده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...