مکانیزمی برای جبران آلودگی محیط کار کارگران کوره پزخانه‌ها وجود ندارد

مکانیزمی برای جبران آلودگی محیط کار کارگران کوره پزخانه‌ها وجود ندارد

1393-02-04

نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های قرچک ورامین گفت: کارگران شاغل در کوره پزخانه‌های ورامین از قانون حمایتی سختی کار برخوردار نیستند.
«جعفر معصومی اصل» در این باره به ایلنا گفت: آلودگی هوا و آلودگی‌های زیست محیطی در کوره پزخانه‌ها بسیار بالاست و در این میان برای کسانی که به عنوان «چرخ کش»، «آجر بار کن»، «کوره سوز» مشغول به کارند، هیچ مکانیزم جبرانی و حمایتی وجود ندارد.
به گفته وی، با توجه به اینکه شغل این کارگران از سوی کمیته تشخیص مشاغل سخت وزیان آوربا ۶۰ ساعت کار در هفته، سخت وزیان آور شناخته شده اما به دلیل بی‌توجه‌ای کارفرمایان این مجموعه در پرداخت منظم حق بیمه کارگران خود، آنان از مزایای سختی کار محروم هستند.

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علاوه بر نداشتن مزایای سختی کار، کارگران کوره پزخانه‌ها به دلیل مشکلاتی که در پرداخت بیمه آنان وجود دارد هیچ وقت به سن بازنشستگی نمی‌رسند.
او گفت: این در حالیست که قرارداد این کارگران، دسته جمعی با اتحادیه صنف فخار (به عنوان نماینده کارفرمایان) و کانون انجمن‌های صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران) به عنوان نماینده کارگران) هر سال یکبار بصورت کارمزدی منعقد می‌شود که کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه کارگران در طول سال می‌کند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه کارفرمایان این واحد‌ها بعد از هر تسویه حساب حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد آنان کسر می‌کنند، اما در پرداخت کامل آن به تأمین اجتماعی کوتاهی می‌کنند.

نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های قرچک ورامین در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان باید چاره‌ای برای حل مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها بکنند، در خاتمه گفت: با توجه به فعالیت روزانه کارگران کوره پزخانه‌ها که از ساعت ۲ بامداد تاساعت ۲ بعد اظهر‌‌ همان روز  به صورت خانوادگی ادامه دارد،دولت باید با نظارت بیشتر امنیت شغلی آنان را تامین کند.

1 نظر

  1. BrenleyBrenley:

    It's good to see someone thinikng it through.