مقصران حادثه کشته شدن سه کارگر در معدن چشمه پودنه معرفی شدند

مقصران حادثه کشته شدن سه کارگر در معدن چشمه پودنه معرفی شدند

1392-12-24

در پی کشته شدن سه کارگر در معدن ذغالسنگ «چشمه پودنه» در روز پنجشنبه (یکم اسفند)، با حکم دادستانی کوهبنان کارفرمایان این معدن مقصر حادثه شناخته شدند.

 «مهدی همتی» نماینده کارگران معدن چشمه پونه با اعلام این خبر به ایلنا گفت: چند روز پس از وقوع انفجار در معدن «چشمه پودنه» مدیرعامل، رییس کارگاه و پیمانکار نیروی انسانی این معدن با حکم دادستان مقصر اعلام شدند که پس از بازداشت هم اکنون با قرار قانونی آزاد شده‌اند.

به گفته وی، این حکم براساس تشخیص کار‌شناسان فنی توسط دادستان کوهبنان صادر شده است.

همتی گفت: بر اساس این رای، پیمانکار به اتهام بهره برداری نابجا از ذغال سنگ کارگاهی که ایمنی کار در آن رعایت نشده به عنوان مقصر ۵۰ درصدی حادثه و مدیر عامل و رئیس کارگاه نیز به اتهام بی‌توجه‌ای به مسائل ایمنی کار درمعدن و پی گیری نکردن در مورد خرید تجهیزات ایمنی کار به ترتیب به ۳۰ و ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

همتی اضافه کرد: همچنین کارفرما مکلف به پرداخت دیه به مبلغ ۱۱۴ میلیون تومان به ازای هر کارگر فوتی شده است.

چشمه پودنه تعطیل شد/۲۹۰ کارگر به بیمه بیکاری معرفی شدند

نماینده کارگران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معدن چشمه پودنه هم اکنون به دلیل رعایت نشدن ایمنی کار، یک روز بعد از حادثه تعطیل اعلام شد، افزود: حدود۲۹۰ نفر از مجموع ۳۵۰ کارگر این معدن به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شده‌اند.

او گفت: بعد از انکه دادستان، کارفرمایان این معدن را موظف کرد که در زمان تعمیر و تجهیز معدن حقوق کارگران را پرداخت کند، کارفرمایان که توان مالی مناسبی برای پرداخت حقوق کارگران نداشند کارگران را تا زمان به خاتمه رسیدن تعمیرات معدن برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به اداره کارمعرفی کردند. 

به گفته وی،نگرانی کارگران این است که مبادا کارفرما به تعهدات خود در زمان خاتمه بازسازی برای بازگشت بکار کارگران عمل نکند.

به گفته وی، یکی از کارفرمایان گفته است بعداز اتمام کار تعمیرات معدن برای آغاز بکار مجدد از کارگرانی استفاده خواهند کرد که به آن نیاز دارند.

او افزود: کارگران باقی مانده در معدن، حدود ۶۰ نفر هستندکه برای انجام تعمیرات خسارات ناشی از انفجار و هم چنین سایرم سائل پیشگیرانه حوادث حین کار به خدمت گرفته شده‌اند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...