ترافیک و آلودگی هوا تنها مشکل تهران نیست مشکل کشور است

ترافیک و آلودگی هوا تنها مشکل تهران نیست مشکل کشور است

1392-12-09

ایلنا: وزیر کشور که به عنوان میهمان ویژه مراسم اختتامیه «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» حضور یافته بود، طی سخنانی از شهرداری تهران به واسطه برگزاری این کنفرانس قدردانی و از رشد تعداد مقالات و شمار شرکت کنندگان در کنفرانس مذکور به عنوان فرصتی برای هم‌اندیشی و انتقال تجربه تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا، "عبدالرضا رحمانی فضلی" افزود: توجه به حمل و نقل و ترافیک نه تنها مسأله‌ای ضروری که امری واجب است که به عنوان معضل مهم حیات بشری باید به آن نگاه کنیم، چرا که امروزه ترافیک و آلودگی هوا و آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن تنها مشکل تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور نیست، بلکه در شهرهای متوسط و حتی کوچک کشورمان نیز به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

وی لزوم توجه کالبدی به ترافیک در قالب یک مدل ملی را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در غیر این صورت با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد و امروزه حلقه مفقوده یا علت‌العلل مشکلات ما نوع نظام برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های شهری و نگاه حاکم بر زیست‌بوم‌ شهر‌هایمان است.

اتومبیل به وسیله نمایش تشخص و تفاخر تبدیل شده است

وزیر کشور با اشاره به اینکه خودروسازان همچون بنگاه‌های اقتصادی، نگاه مبتنی بر سودآوری را اصل قرار داده‌اند، اظهار کرد: تولید انبوه خودرو به عنوان محصولی پر سود و مصرف روزافزون این محصول پر سود و فضای مورد نیاز به منظور تردد خودروهای جدید، رقابت نابرابری را رقم زده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اتومبیل در جامعه ما به وسیله‌ای برای نشان دادن تشخص و تفاخر تبدیل شده، تصریح کرد: خودرو به جای اینکه به عنوان وسیله‌ای آرامش‌بخش در خدمت انسان قرار گیرد، به عنوان وسیله‌ای مشکل‌آفرین اسباب زحمت شهروندان را فراهم آورده است.

رییس شورای امنیت کشور با تأکید بر اینکه در موضوع حل مشکل ترافیک می‌توانیم دو نگاه متفاوت داشته باشیم، اضافه کرد: نگرش نخست، معطوف به حل مشکل در ابعاد ناحیه‌ای و حداکثر منطقه‌ای و نگاه بعدی، مبتنی بر نگرش توسعه محور بر اساس الگوهای توسعه پایدار است که ترجیح ما نگاه دوم است.

اگر برنامه‌ریزی نکنیم مشکل امروز به فردا تبدیل می‌شود

وزیر کشور با اشاره به اینکه فرآیند برنامه‌ریزی در کشورمان از دهه ۱۳۴۰ آغاز شد و به سه دوره تاریخی قابل تقسیم است، اظهار کرد: دوره اول با برنامه‌ریزی بخشی و مبتنی بر توزیع منابع بر اساس فعالیت‌ و جمعیت آغاز شد که شکل‌گیری کلان شهر‌ها در کشور محصول این دوره است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جامع، دومین دوره بود که در آن عامل فضا و مکان نادیده گرفته شد، تصریح کرد: در این دوره عناصر مؤثر در برنامه‌ریزی به مراتب پیچیده‌تر شدند و سومین دوره نیز برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر آمایش سرزمین است که متأسفانه ورود جدی به آن نداشته‌ایم.
جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه بحث حمل و نقل و ترافیک را باید در قالب برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین ببینیم، اضافه کرد: در غیر این صورت مشکل از امروز به فردا منتقل شده و مشکلات هر روز انباشته‌تر می‌شوند.

نگاه مبتنی بر توسعه پایدار کلید حل مشکل ترافیک است

وزیر کشور با اشاره با اینکه نگاه مبتنی بر توسعه پایدار که در آن عنصر انسان و مکان فعالیت وی مورد توجه قرار می‌گیرد، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود از جمله مشکل ترافیک است، اظهار کرد: علاوه بر مهندسان حمل و نقل، کار‌شناسان علوم اجتماعی، محیط زیست، جغرافیا، اقتصاد و سایر علوم نیز باید به کمک حل مشکل ترافیک بیایند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ترافیک، رشته‌ای منزوی و منقطع نیست، بلکه با بسیاری از علوم ارتباط نزدیک دارد، تصریح کرد: اگر به این موضوع دقت نکنیم، وارد مداری بسته خواهیم شد و هر چند ممکن است بتوانیم مشکلات را به صورت موردی و محلی کنترل کنیم اما در ابعاد ملی هرگز نمی‌توانیم آن‌ها را حل و فصل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری تهران با کارهای بسیار پسندیده‌ای که انجام داده، مشکلات این کلان شهر را مدیریت کرده، اضافه کرد: اگر نگاه جامع نداشته باشیم و در محیط زیست خود تعامل و توازن ایجاد نکنیم، هرگز نمی‌توانیم موفق شویم.
حل مسائل و مشکلات شهر نیازمند نگاه انسان محور است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حل مسائل و مشکلات شهر‌ها نیازمند نگاه انسان محور است نه خودرو محور، اظهار کرد: شعار هر خانواده ایرانی یک پیکان قبل از انقلاب اسلامی، ناشی از نگاه به خودرو به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن موقعیت اجتماعی بود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه خدمات حمل و نقل عمومی باید راحت، ارزان، سریع و به موقع به شهروندان ارائه شود، تصریح کرد: در این صورت خانواده‌ها صرفاً برای سفر، تفریح و گذران اوقات فراغت خود از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

رییس شورای امنیت کشور با تأکید بر اینکه شلوغی شهر و ترافیک باعث خستگی مردم و ناتوان شدن و ناکارآمد شدن آن‌ها در محیط کار و زندگی می‌شود، اضافه کرد: در حمل و نقل عمومی باید به دنبال مدل‌های برویم که مبتنی برخواست و نیاز مردم و متناسب با شرایط اقتصادی و زیست محیطی مان باشد.

دولت گام‌های بلندی را در حوزه حمل و نقل در دستور کار دارد

وزیر کشور با اشاره به اینکه دولت برداشتن گام‌های بلند در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار دارد، گفت: از جمله این اقدامات، اصلاح قوانین و مقررات و ارتقای سهم حمل و نقل عمومی در مرحله دوم طرح هدفندی یارانه‌هاست.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در بحث سوخت، اصلاح و ارتقای بنزین در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: همچنین تقویت حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل ریلی با استفاده از تفکرات علمی اساتید و صاحب‌نظران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی در پایان با قدردانی مجدد از شهرداری تهران به منظور برگزاری «کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» خاطرنشان کرد: این کنفرانس با نتایج علمی خود می‌تواند گامی رو به جلو به طرف تأمین فضای حیاتی سالم در شهرهای کشور بوده و فضای زیست مناسب را برای شهروندان کشورمان امکان‌پذیر نماید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...