۱۴درصد تولید علم کشور مربوط به گروه پزشکی است

۱۴درصد تولید علم کشور مربوط به گروه پزشکی است

1392-10-01

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علی‌اصغر پیوندی صبح امروز در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه‌ که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سایت‌های رسمی علمی دنیا در پانزده سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت سریعی را در تولید علم داشته است به طوری که در سال 1998 رتبه علمی ما در دنیا 52 بوده که این رقم در سال 2011 به 19 رسیده و در سال 2012 به حدود 16 ارتقاء یافته است و اکنون اسکوپوس اعلام می‌کند که رتبه علمی ما در دنیا 15 است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که 14.58 درصد تولید علم در کشور مربوط به گروه پزشکی است و گروه مهندسی با 11 درصد در رتبه بعدی قرار دارد که این مسئله نشان می‌دهد گروه پزشکی با تلاش زیاد به این جایگاه رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه در نظام سلامت باید همه کارها بر اساس پژوهش دنبال شود، ادامه داد: حتی رئیس جمهوری نیز بر این نکته تاکید دارد که پژوهش نیازمند محیطی امن و آرام است و امیدواریم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فضایی مناسب برای پژوهشگران ایجاد کنیم چرا که پژوهش مختص یک هفته نیست و باید در طول سال به طور مستمر به آن اهمیت داد.

وی افزود: اگر قرار باشد تحولی در نظام سلامت اتفاق بیفتد کلید آن در دست پژوهش است و با پژوهش می‌توان قفل بسته را باز کرد، در عین حال نباید فراموش کرد که هدف ما در پژوهش اندوختن مقالات و چاپ کتاب نیست بلکه پژوهش باید به تولید ثروت و رفاه منجر شده و نیازهای جامعه را برطرف کند.

به گفته پیوندی، غیر از بعد کمی باید به کیفیت هم اهمیت داد چرا که با افزایش کیفیت پژوهش، کارها کاربردی‌تر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتباط اندک دانشگاه با صنعت را یکی از نقاط ضعف برشمرد و گفت: باید بتوانیم با صنعت ارتباط منطقی برقرار کنیم چرا که برخی جاها فقط در تولید مقاله و چاپ کتاب نباید وارد شد.

وی افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد پارک فن‌آوری سلامت و مرکز حمایت از پژوهشگران را راهکاری برای برداشتن بار از دوش پژوهشگران عنوان کرد و گفت: متأسفانه امسال بودجه پژوهشی و مراکز تحقیقاتی 25 تا 30 درصد کاهش یافته است در حالی که 70 درصد بودجه در این مراکز برای کارهای پشتیبانی مانند حقوق اعضای هیئت علمی و هزینه‌های جاری صرف می‌شود و اگر این بودجه تأمین نشود روند رو به رشد نخواهیم داشت و امیدواریم با مساعدت وزیر بهداشت این مشکل برطرف شود.

پیوندی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر 61 مرکز تحقیقاتی، 1300 پژوهشگر، 7 شرکت دانش‌بنیان، 3 پژوهشکده و یک مرکز رشد دارویی را در راستای کارهای پژوهشی دارد.

چهاردهمین جشنواره پژوهشی برای تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه پزشکی و مراکز تحقیقاتی در دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور هاشمی، وزیر بهداشت و رضا ملک‌زاده معاون پژوهشی وزیر و مدیران این حوزه برگزار شد.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...