افزایش هزینه‌های درمان کارگران شاغل در مناطق آلوده

افزایش هزینه‌های درمان کارگران شاغل در مناطق آلوده

1392-09-23

«در منطقه خوزستان به دلیل آلاینده بودن واحدهای پالایش نفت و گاز، هزینه‌ای درمان افزایش یافته است/ این وضعیت باعث ایجاد فشار بر خانوارهای کم در آمد شده است/به طورمتوسط هر خانوار کارگری ماهانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از در آمد خود راهزینه درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوایی می‌کند».

یک فعال کارگری در استان خوزستان از افزایش هزینه‌های درمان وبهداشت کارگران  خوزستانی بدلیل وجود پدیده ریزگرد‌ها و سایر مواد آلوده کننده زیست محیطی خبر داد.
«مصطفی نظری» نماینده محوری کانون شورای اسلامی کار در شهرهای آبادان، بند امام و اروند رود با اعلام مطلب فوق به ایلنا گفت: افزایش هزینه‌ای درمان درخانوارهای کم در آمد به حدی رسیده است که شرایط تامین مایحتاج روزمره زندگی را بر آنان سخت کرده است.

X

این مقام کارگری در توضیح این مطلب گفت: با توجه به اینکه اکثر واحد‌های پالایش نفت و گاز در مناطق جنوبی کشور بویژه در استان خوزستان واقع شده‌اند،   آلودگی ناشی از فعالیت این واحد‌ها بیشتر از هر عامل دیگر سلامتی ساکنان و به ویژه کارگران شاغل در این واحد‌ها را تهدید می‌کند.
او با بیان اینکه علاوه بر آلودگی ناشی از دود کارخانه‌ها، وجود پدیده ریز گرد‌ها نیز در بسیاری از شهر‌های استان خوزستان‌ همانند اهواز وآبادان، تهدید کننده سلامت مردم شده است افزود: به گفته پزشکان، بیماری‌های قلبی عروقی، امراض انسدادی مزمن ریه، آسم و آلرژی، افسردگی و اضطراب گریبانگیر مردم این مناطق شده است.

او گفت: به طورمتوسط در حالی هر خانوار کارگری ماهانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از در آمد خود راهزینه درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوایی می‌کند هیچ که نقش در ایجاد این آلودگی و یا ابتلا به عوارض آنآن ندارند.

نظری در بخش دیگری از سخنان بخود بر کاهش خدمات بیمه ای کارگران در تامین اجتماعی ا انتقاد کرد وگفت:اکثر کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی از خدمات درمانی این سازمان رضایت ندارند.

او بابیان اینکه اکثر داروهای تجویز شده از سوی پزشکان مراکز درمانی تامین اجتماعی تحت پوشش سازمان نیست وبه صورت آزاد تهیه می‌شوند، گفت: قیمت انواع دارو‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته است که یک چهارم حقوق حداقلی یک کارگر را به خود اختصاص داده است.
او با ذکر مثالی گفت: قیمت آزاد یک اسپری که برای بیماران ریوی مبتلا به آسم از سوی پزشکان تجویز می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تومان است که فقط کفاف مصرف یک هفتهای دارد.

 

منبع: ایلنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...