اقدامات کارفرمای پتروشیمی فجر به قصد کنترل کارگران

اقدامات کارفرمای پتروشیمی فجر به قصد کنترل کارگران

1392-09-23

قطع کارانه و حق اضافه کاری، جلوگیری از ارتقای سمت و در ‌‌نهایت تهدید به اخراج، ابزارهای مورد استفاده مدیر کارگاه برای فشار به کارگران است./ سخت گیری مدیر کارگاه در حدی است که کارگران هنگام خروج از کارگاه در ساعت کاری، باید درباره اینکه جهت انجام چه کاری مرخصی می‌گیرند و به کجا خواهند رفت، پاسخگو باشند./ اتخاذ سیاست‌هایی که به دو دستگی میان کارگران قرارداد مستقیم و پیمانی دامن می‌زند.

یکی از نمایندگان کارگران پتروشیمی فجر از ایجاد جو پلیسی و اعمال فشار به قصد کنترل کارگران پیمانی واحد نگه داری و تعمیرات این شرکت پتروشیمی خبر داد.

این نماینده کارگری که نخواست نامش فاش شود، در این باره به ایلنا گفت: مدیر کارگاه پتروشیمی فجر که از سوی شرکت پیمانکاری رامپکو تعیین می‌شود با ایجاد جو پلیسی در کارگاه، کارگران را بازخواست یا تنبیه می‌کند.

وی با انتقاد از اتخاذ سیاست‌هایی که به دو دستگی میان کارگران قرارداد مستقیم و پیمانی دامن می‌زند، افزود: سخت گیری مدیر کارگاه در حدی است که کارگران هنگام خروج از کارگاه در ساعت کاری، باید درباره اینکه جهت انجام چه کاری مرخصی می‌گیرند و به کجا خواهند رفت، پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: قطع کارانه و حق اضافه کاری، جلوگیری از ارتقای سمت و در ‌‌نهایت تهدید به اخراج، ابزارهای مورد استفاده مدیر کارگاه برای فشار به کارگران است.

این نماینده کارگری مدعی شد که شرکت پیمانکاری رامپکو پاداش مصوب وزارت نفت را با یک الی دو ماه تاخیر به حساب کارگران واریز می‌کند چرا که ابتدا پاداش را در حساب بانکی می‌خواباند و سپس آن را به کارگران پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه پاداش وزارت نفت هر شش ماه یکبار پرداخت می‌شود و برای کارگران پیمانی معادل ۵۰۰ هزار تومان است، تصریح کرد: با توجه به آنکه بیش از ۱۷۰ کارگر پیمانی در واحد تعمیرات پتروشیمی فجر مشغول به کارند، مجموع این پاداش رقم قابل توجهی می‌شود که معمولا به صورت مستقیم از سوی وزارت نفت در اختیار واحد پتروشیمی و متعاقبا در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.

به گفته این نماینده کارگری، در حالی که پاداش کارگران پیمانی معادل ۵۰۰ هزار تومان است، کارگران رسمی و قرارداد مستقیم تا سقف ۲ میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند.

وی در ادامه از فشار و تهدید به اخراج کارگرانی که به فعالیت صنفی می‌پردازند خبر داد، و گفت: یکی از نمایندگان کارگران که در خصوص وضعیت پتروشیمی فجر اطلاع رسانی می‌کند را تهدید به اخراج کرده‌اند و با قطع مزایایش، او را تحت فشار معیشتی قرار داده‌اند.

نماینده کارگران پیمانی پتروشیمی فجر در پایان از تاخیر ۴ ماهه پیمانکار برای ارائه وسایل کار و لباس ایمنی به کارگران انتقاد کرد.

منبع: ایلنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...