رسانه‌ها به درج آمار و ارقام حوادث اکتفا نکنند

رسانه‌ها به درج آمار و ارقام حوادث اکتفا نکنند

1392-09-21

محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: برخی تنها سازمان‌ها را مسئول مدیریت بحران می‌دانند غافل از اینکه دو ضلع دیگر در مدیریت بحران مردم و رسانه‌ها هستند.

وی به ضرورت اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه هنگام بروز حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: ‌باید نام بلایای طبیعی را فرصت خطرناک گذاشت چرا که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرده و با برطرف کردن اشکالات نقاط ضعف را برطرف کنیم. به عنوان مثال هنگام زلزله رسانه‌ها می‌توانند دلایل تخریب ساختمان‌ها و یا دلایل آسیب ندیدن ساختمان‌هایی که طبق اصول ساخته شده‌اند را برای مردم پررنگ کنند.

 

مظفر تربیت و آموزش خبرنگاران بحران را یکی از بایدها و ضرورت‌های این حوزه دانست و گفت:‌ تنها نباید به آموزش امدادی به خبرنگاران اکتفا کرد بلکه خبرنگاران باید بیاموزند که مطابق با فرهنگ هر منطقه اطلاع‌رسانی تا بحرانی به بحران اضافه نشود.

به عنوان مثال در حادثه زلزله در یکی از مناطق جنوبی خبرنگاری مشغول گرفتن عکس از مادر و بچه‌ای بود که به دلیل فرهنگ خاص آن منطقه مشکل‌ساز شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: گاهی اوقات اعلام یکسری اخبار پیش از موعد نه تنها دردی را دعوا نمی‌کند بلکه سبب ایجاد تنش در یک منطقه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا مسئولان هنگام بروز حادثه آمارهای متناقض اعلام می‌کنند، گفت: قرار گرفتن در شرایط بحران و در بطن حوادث سبب می‌شود تا در ساعات اولیه نتوان آمار دقیقی ارائه کرد اما پس از چند ساعت از بروز بحران این مسائل اصلاح می‌شود و نباید صرفاَ برای اطلاع‌رسانی سریع به هر قیمتی هر آماری را ارائه کرد.

مظفر در مورد کارکردهای رسانه در مواقع بحران گفت: هنوز که هنوز است وقتی آمبولانس و تیم امدادی وارد منطقه بحران‌زده می‌شوند هیچ کس راه را باز نمی‌کند و کنار نمی‌رود و این نشان می‌دهد که مردم در این زمینه آموزش ندیده‌اند.

وی افزود: از طرفی رسانه‌ها می‌توانند در این مواقع به مردم توضیح بدهند که کمک‌های نقدی یا غیر نقدی از چه طریقی ارسال کنند یا در یک منطقه چه تعداد کشته شده و چه آسیب‌های وارد شده است و آخرین اخبار از وضعیت منطقه چیست.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر بر این نکته تأکید کرد: آموزش‌پذیری مردم هنگام بروز حادثه چندین برابر حالت عادی و بهترین فرصت برای ارائه نکات آموزشی و برطرف کردن نقاط ضعف است.

وی ایجاد شبکه تلویزیونی بحران را یکی از راهکارهای مناسب برای آموزش به مردم برشمرد و گفت: سالانه 20 هزار نفر در جاده‌های کشور کشته و 300 تا 400 هزار نفر مجروح می‌شوند و این رقم صرف‌نظر از سیل، زلزله و حوادث دیگر است که می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون به مردم آموزش داده شود.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...