افزایش تلفات کارگران پارس جنوبی بدلیل فقدان بیمارستان مجهز

افزایش تلفات کارگران پارس جنوبی بدلیل فقدان بیمارستان مجهز

1392-09-16

«در حالی که در این مناطق وجود درمانگاه مجهز به پزشک، دارو و وسایل اورژانس جهت کمک رسانی به مصدومان ناشی از گاز گرفتگی و سقوط از ارتفاع یک نیاز ضروری است اما درحال حاضر در هر فاز تنها یک کانکس و یک پزشک یار تزریقاتی وجود دارد که آن هم در بیشتر مواقع به مراجعان داروی استامینوفن تجویز می‌کند.»

یک فعال مستقل کارگری با ناکافی خواندن امکانات درمانی موجود در منطقه عسلویه گفت: به دلیل نارسایی‌هایی که در بخش درمان منطقه پارس جنوبی وجود دارد، بیشتر حوادث ناشی از کار منجر به فوت کارگران می‌شود.

«ناصر آقاجری» به ایلنا گفت: صرف نظر از خطراتی که از بابت آلوده بودن هوای منطقه پارس جنوبی متوجه سلامتی ساکنان منطقه است، سلامتی کارگران شاغل در پروژه‌های پارس جنوبی به دلیل ماهیت کار در معرض جدی حوادث شغلی قرار دارد.

این فعال صنفی کارگری یادآورشد: به دلیل نادیده گرفته شدن اصول ایمنی کار در مناطق آزاد اقتصادی مانند پارس جنوبی، ضریب آسیب پذیری کارگران شاغل در این مناطق بیشتر از سایر کارگران کشور است.

او با طرح این انتقاد که «در مجاورت محل احداث پروژه‌های منطقه پارس جنوبی به جای بیمارستان‌های مجهز تخصصی، تعدادی درمانگاه وجود دارد»، گفت: در این درمانگاه‌ها جای پزشکان متخصص و تجهیزات درمانی خالی است و در این منطقه برای تامین نیاز درمانی کارگران و دیگر ساکنان، هیچ بیمارستان دولتی، تامین اجتماعی و حتی خصوصی وجود ندارد.

آغاجری با بیان اینکه در در شرایط فعلی در هر فاز پتروشیمی یا پالایشگاه حداقل 5 الی 6 هزار کارگر مشغول فعالیت‌اند، گفت: در حالی که در این مناطق وجود درمانگاه مجهز به پزشک، دارو و وسایل اورژانس جهت کمک رسانی به مصدومان ناشی از گاز گرفتگی و سقوط از ارتفاع یک نیاز ضروری است اما درحال حاضر در هر فاز تنها یک کانکس و یک پزشک یار تزریقاتی وجود دارد که آن هم در بیشتر مواقع به مراجعان داروی استامینوفن تجویز می‌کند.

این فعال مستقل کارگری با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد جراحت و آسیب مصدومان بر اثر حوادث شغلی به دلیل نبود وسیله نقلیه و دور بودن مسافت در حین انتقال به مراکز درمانی مجهزتر تشدید می‌شود، گفت: کم نیستند کارگران مصدومی که در حین انتقال و جابجایی، جان خود را از دست داده‌اند و یکی از دلایل اصلی افزایش تلفات کارگران پارس جنوبی، وجود نداشتن بیمارستان مجهز است.

وی افزود: در حالی که انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی غرب، فعالیت در منطقه آزاد پارس جنوبی رونق بیگرد انتظار کارگران شاغل در این منطقه از مسئولان دولتی به ویژه وزرای نفت و کار آن است که با توجه به شرایط کاری نسبت به تجهیز مراکز درمانی موجود و احداث بیمارستانهای تخصصی حوادث ناشی از کار اقدام کنند.

 

منبع: ایلنا.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...