۵۰ درصد کارمندان درد گردن مزمن دارند

۵۰ درصد کارمندان درد گردن مزمن دارند

1392-09-13

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علیرضا زالی امروز در هفدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد تحول بنیادین در رشته طب فیزیکی و توانبخشی را قابل توجه برشمرد و گفت: انجمن‌های علمی و تخصصی در سالهای اخیر توانسته‌اند تا پیگیر مطالبات حق مردم در حوزه سلامت باشند چرا که یکی از کارهای مهم در سطح جامعه نهادینه‌سازی و اجرای فرایندهای بازتوانی در کشور است.

وی افزود: در سالهای اخیر متخصصان حوزه توانبخشی نقش تیمی خود را به خوبی ایفا کرده و با توجه به شرایط سالهای آینده کشور که جمعیت رو به پیر شدن می‌رود باید به توسعه این رشته توجه دو چندان کرد.

زالی رشته طب فیزیکی و توانبخشی را سنگ بنای همه رشته‌ها در جهت تلاش برای زندگی بهتر دانست و افزود: این امر نشان می‌دهد که این رشته باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و از حالت سنتی خارج شود چرا که هر روزه با موضوعات جدیدی در این رشته مواجهیم و امروزه حوزه بازتوانی در فرایندهای پیچیده‌ای قرار گرفته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: اگر از نظر اثربخشی هم بخواهیم مباحث را بررسی کنیم باید دارو و روندهای گران درمانی نقش کمتری را در پروتکل‌های درمانی ایفا کند و در این زمینه کارهای غیرتهاجمی در حوزه طب فیزیکی قابل تعریف است که در نهایت به نفع اقتصاد سلامت تمام می‌شود.

زالی اذعان داشت: امروزه اشکالاتی که در سبک زندگی به وجود آمده بیماری‌های اسکلتی و استخوانی را دو چندان کرده و بخش غالب گرفتاری‌ها را به خود اختصاص داده است مثلاً در شالیکاران که در مزارع برنج کار می‌کنند 80 درصدشان دچار کمردرد هستند و در مطالعه‌ای که در یک کلانشهر انجام شده نشان می‌دهد بیش از 50 درصد کارمندان بالای 50 سال درد گردن مزمن دارند.

وی حفظ شأن جامعه پزشکی را یکی دیگر از نکات حساس در حوزه پزشکی برشمرد و گفت: در سالهای اخیر برخورد با جامعه پزشکی مبتنی بر کرامت نبوده، بیشتر گفتمان یک طرفه بوده است ولی اکنون امیدواریم این گفتمان با تعامل سازنده مبتنی بر کرامت شود چرا که این روزها مشکلات صنفی جامعه پزشکی به ویژه برای پزشکان جوان آزار دهنده شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه حوزه طب فیزیکی و بازتوانی با مسائل مزمنی روبه‌رو است افزود: اکنون اکثر خدمات این حوزه تنها در حد فیزیک دیده می‌شود در حالی که پزشک علاوه بر اندوخته‌های علمی از توان فیزیکی خود هم استفاده می‌کند ولی نظام تعرفه‌گذاری در این سالها با نگاه حداقلی به این امر نگاه کرده که باید این پدیده را با تعامل وزارت بهداشت بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال مراقبت‌های درمانی در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی باید از مراحل ثالثه به مراقبت‌های اولیه درمانی آمده و در خط مقدم درمان قرار گیرد.

 هفدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی - توانبخشی و الکترودیاگنوز از امروز تا 15 آذر در مرکز همایش‌های رازی، دانشگاه علوم پزشکی ایران آخرین روش‌های درمانی این حوزه را برای متخصصان این رشته ارائه می‌کند.

 

منبع: فارس نیوز

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...