فشار خون سالانه جان ۱۹ هزار ایرانی را می‌گیرد

فشار خون سالانه جان ۱۹ هزار ایرانی را می‌گیرد

1392-09-13

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علی اکبر سیاری امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: 24 میلیون نفر بالای 20 سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. اگر افراد بخواهند بدانند که اضافه وزن دارند یا نه می‌توانند از فرمول BMI یا همان تناسب وزن به کیلوگرم بر روی قد به متر به توان 2 کمک بگیرند.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: اگر عدد حاصل شده بین 18.5 تا 25 بود، وزن فرد طبیعی است اما اگر این عدد بین 25 تا 30 بود فرد دچار اضافه وزن است و اگر این عدد بالای 30 بود فرد چاق است.

 

سیاری به نوجوانان 11 تا 18 ساله ایرانی اشاره کرد و گفت: حدود 20 درصد این افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این آمار در سالمندان به 50 درصد می‌رسد؛ حتی می‌توان گفت که در شهر تهران این آمار بسیار بالا و نگران کننده تر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: بیشتر این مسائل به شهر نشینی، کم تحرکی، تغذیه از مواد قندی و چربی بر می‌گردد.

سیاری ادامه داد: من به افراد توصیه می‌کنم که از همین فاکتور وزن به قد استفاده کنند و وزن خود را بسنجند همچنین با اندازه گیری دور کمر نیز می‌توان دریافت که افراد در معرض خطر هستند یا نه.

سیاری گفت: اگر دور کمر در آقایان و خانم‌ها 90 بود یعنی در معرض خطر هستند و اگر این عدد بیشتر از 95 بود خطرناک است چرا که ثابت شده کسانی که در این وضعیت باشند زودتر سکته قلبی می‌کنند بنابراین افرادی که دور کمرشان بالای 95 است باید به فکر خود باشند و با تحرک، ورزش و تغذیه مناسب به کاهش وزن خود بیاندیشند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، پیاده‌روی روزانه حداقل نیم ساعت را به افراد توصیه کرد و گفت: افراد باید طوری تند راه بروند که عرق کنند و این پیاده روی می‌تواند در سطح شهر و یا در محیط‌هایی که شهرداری آماده کرده است انجام شود.

سیاری تصریح کرد: 19 درصد افراد دچار فشار خون هستند که اغلب علت فشار خون نامشخص است و 91 هزار مرگ به علت فشار خون ایجاد می‌شود که تحرک و ورزش می‌تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.

سیاری به دیابت اشاره داشت و گفت: 7 تا 10 درصد افراد یا دیابت دارند یا در معرض دیابت‌اند، همچنین افزایش چربی نیز باعث سکته در افراد می‌شود بنابراین به افراد توصیه می‌کنیم که از روغن‌هایی که چربی غیر اشباع و ترانس کمتری دارند استفاده کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: 40 درصد خانم‌ها و 30 درصد آقایان دچار پوکی استخوان‌ هستند. تحرک می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان نیز نقش داشته باشد.

وی به سرانه پایین مصرف شیر در ایران اشاره داشت و گفت: مصرف سرانه شیر 190 گرم است در حالی که باید این عدد 250 گرم باشد. گرانی شیر می‌تواند یکی از علت‌ این وضعیت باشد که امروز با سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش برای شیر رایگان می‌توان امیدوار بود که سرانه مصرف شیر بالا برود.

وی تحرک و ورزش را مانع افسردگی، مرگ ناگهانی، جلوگیری از سرطان و دیگر بیماریها عنوان کرد و گفت: افراد باید خود مراقبتی را نیز لحاظ کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: خود مراقبتی یعنی اینکه فرد از سلامتی خود صیانت و حفاظت کند و راه‌های صیانت و حفاظت، ارتقاء دانش مردم به واسطه رسانه‌هاست.

سیاری تأکید کرد: مصرف روزانه میوه و سبزی سالم می‌تواند از عوارض چاقی، دیابت، چربی، قند و سرطان پیشگیری کند که روزانه 5 بار از میوه و سبزی که سمی و میکروبی نباشند و حاوی فلزات زیان‌آور نباشند استفاده کنند.

 

منبع: ایلنا

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...