کشف ترکیبات سرطان زای سیگار در غذاهای سرخ شده!

کشف ترکیبات سرطان زای سیگار در غذاهای سرخ شده!

 

باز هم یک خبر بد برای دوستداران خوراکی! سرخ کردن، برشته کردن یا پختن برخی غذاهای خاص، باعث شکل گرفتن آکریلامید  در آنها خواهد شد. این همان ماده سرطان زایی است که در دود سیگار یافت می شود. چرا مرگ همیشه مزه خوب و لذت بخشی دارد؟

 
و نکته آزاردهنده آن است که شکل گیری آکریلامید طی فرآیندهای پخت حرارت بالا، تقریبا غیرقابل اجتناب و پیشگیری است. حرارت بالا باعث می شود که شکرها و اسید آمینه های موجود در بسیاری از غذاهای پایه گیاهی با یکدیگر ترکیب شده و acrylamide تولید کنند.
 
و مساله اینجا است که افراد گیاهخوار هم راه فراری از این مشکل ندارند. جالب اینجا است که به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، آکریلامیدها در مشتقات شیر، گوشت و ماهی ها بسیار کمتر تولید شده یا اصلا شکل نمی گیرند.
 
و البته محصولات ارگانیک هم از این نظر چندان سالم نیستند. زیرا دلیل تولید این ماده مضر، کودهای شیمیایی یا آفت کش ها نیستند، بلکه منشا اصلی آن مواد گیاهی کاملا طبیعی محصولات کشاورزی هستند.
 
ولی چندان نگران نباشید، هنوز خطری جدی را از سوی سازمان های مسئول  غذاهای لذیدمان را تهدید نمی کند. سازمان غذا و داروی آمریکا از سال ۲۰۰۲ که این موضوع کشف شده، تا کنون در حال بررسی موضوع و تحقیقات گسترده در این زمینه است. اما هنوز هیچ محدودیتی در این زمینه را وضع نکرده است.
 
و برای دوستانی که به دنبال توصیه های ضروری در زمینه این ماده سرطان زا هستند، سازمان غذا و دارو هنوز چیزی بیشتر از آنچه برای زندگی سالم لازم می دانستیم، در چنته ندارد:
 
آیا باید خوردن غذاهای سرخ شده، کباب شده یا پخته را متوقف کنیم؟ خیر. بهترین توصیه سازمان غذا و دارو در زمینه آکریلامید و خوردن آن، این است که مصرف کنندگان برنامه غذایی سالمی را که در Dietary Guidelines for Americans ذکر شده، در پیش گیرند. این رژیم غذایی بر مصرف میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل، شیر و مشتقات شیر کم چربی یا بدون چربی تاکید دارد. و شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، غلات، تخم مرغ و آجیل است. این برنامه غذایی همچنین توصیه می کند که مصرف چربی های اشباع، چربی های ترانس، کلسترول، نمک و شکر افزوده را به حداقل برسانید.
 
 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...