نکات ایمنی در هنگام مواجهه با گاز گرفتگی

نکات ایمنی در هنگام مواجهه با گاز گرفتگی

 

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان بر باز کردن پنجره‌ها و درهای خروجی هنگام مواجه شدن با صحنه گاز گرفتگی در مرحله‌ی نخست تاکید کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران «اکرم رستمی‌معز»، اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و آغاز سرمای شدید شهروندان باید نکات ایمنی را رعایت کنند و هنگام مواجه شدن با صحنه‌ای که فردی دچار گاز گرفتگی شده ابتدا باید در صورت وجود پنجره و درب، آنها را باز کنند و پس از آن لباس‌ها از جمله کمربند فرد را آزاد کرده تا فرد راحت‌تر نفس بکشد.

وی افزود: فرد مصدوم بسته به عمق و زمان گازگرفتگی باید ارزیابی سپس عملیات احیا بر روی آن انجام شود که اجرای عملیات احیا به گذراندن دوره‌ی آموزشی هلال‌احمر نیاز دارد.

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با بیان این‌که هر ماده‌ای پس از ورود به بدن اختلال ایجاد کند سم نامیده می‌شود، گفت: مسمومیت انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به مسمومیت تنفسی، تزریقی و گوارشی اشاره کرد که گازگرفتگی از نوع مسمومیت تنفسی است.

رستمی‌معز تصریح کرد: کار کردن در محیط‌های کارگاهی که مستعد گاز گرفتگی هستند خطرآفرین است بنابراین کارکنان این مجموعه‌ها باید نسبت به رعایت اصول و نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان این‌که گاز گرفتگی در فصل زمستان شایع است، ادامه داد: گازگرفتگی انواع مختلفی دارد که شامل گازگرفتگی در عمق چاه‌ها ناشی از گاز دی‌اکسید کربن و گازگرفتگی ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها و در نهایت برخی وسایل گرمایشی است که در فصل زمستان استفاده می‌شود.

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان افزود: گاز منوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و موذی است و افراد هنگامی متوجه گاز گرفتگی می‌شوند که در بسیاری از موارد توانایی نجات خود را ندارند.

رستمی‌معز گفت: در بسیاری از موارد افراد به‌هنگام گاز گرفتگی به کری و لالی دچار می‌شوند بنابراین قدرت فریاد زدن برای نجات را ندارند.

وی تصریح کرد: علائم گازگرفتگی گاز ناشی از منوکسید کربن ریزش اشک، سوزش چشم و پوست، سردرد شدید، سرفه، سیانوز، درد عضلانی و تنگی نفس است که افراد هنگامی متوجه گازگرفتگی می‌شوند که به علت ایجاد اختلال در بدن توانایی نجات خود را ندارند به‌گونه‌ای که در برخی موارد به علت کاهش میزان اکسیژن فرد به ایست قلبی و در نهایت ایست تنفسی و مرگ دچار می‌شود.

گازگرفتگی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با بیان این‌که در صورتی‌که درصد و میزان گازگرفتگی کم باشد فرد به علائم شبیه سرماخوردگی دچار می‌شود، تصریح کرد: چنانچه به‌عنوان امدادگر می‌خواهیم فرد گرفتار گازگرفتگی را نجات دهیم در ابتدا باید شرایط راه خروج را در نظر گرفت تا نجات‌دهنده به گازگرفتگی دچار نشود.

رستمی‌معز افزود: آشپزخانه خطرناک‌ترین محل از بخش منزل است که اغلب حوادث منزل در این محل اتفاق می‌افتد بنابراین شهروندان باید نکات ایمنی را در این قسمت بیشتر رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اجاق گاز باید با دیوار آشپزخانه کمی فاصله داشته باشد هم‌چنین خانواده‌ها باید از نزدیک شدن کودکان به اجاق گاز خودداری کنند.

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با بیان این‌که شهروندان باید از نصب گاز کنار پرده‌ی آشپزخانه و از قراردادن وسایل قابل اشتعال در کنار اجاق گاز خودداری کنند، گفت: شهروندان باید از نصب وسیله‌ی گازسوز جانبی در کنار ورودی گاز به داخل اجاق گاز بپرهیزند هم‌چنین برای روشن کردن اجاق گاز ابتدا نسبت به روشن کردن فندک و کبریت اقدام کنند.

رستمی‌معز امتحان کردن نشتی گاز را توسط کف صابون بهترین وسیله دانست و گفت: امتحان کردن نشتی گاز و عدم نشتی گاز توسط کبریت بسیار خطرناک است.

وی افزود: شهروندان باید به‌هنگام استراحت از سرنرفتن غذا بر روی گاز مطمئن شوند سپس استراحت کنند چون گاهی با کوچکترین اشتباه حوادث جبران‌ناپذیری به بار می‌آید.

کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان یادآور شد: در فصل زمستان رانندگان برای گرم کردن خودرو در داخل پارکینگ نسبت به روشن نگهداشتن وسیله‌ی نقلیه اقدام می‌کنند حال آن‌که انجام آن سبب پخش شدن سوخت ناقص ناشی از بنزین در هوای پارکینگ می‌شود و فرد به گازگرفتگی دچار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...