۴ شهر از ۱۰ شهر بسیار آلوده دنیا، در ایران هستند

۴ شهر از ۱۰ شهر بسیار آلوده دنیا، در ایران هستند

 

الوده ترین شهرهای ایران، بر خلاف تصور عموم شهرهای تهران، اراک و با تبریز نیستند

به گزارش آرمان، یک روز بعد از آنکه سازمان سلامت جهانی وابسته به سازمان ملل گزارشی درباره ارتباط سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد، نشریه انگلیسی تایم به نقل از پایگاه کوارتز اسامی آلوده‌ترین شهرهای جهان را منتشر کرده است.

مرجع این پایگاه داده‌هایی بوده است که سازمان سلامت جهانی منتشر کرده و آلاینده‌های کمتر از ۱۰ میکرون را لحاظ کرده است. گزارشی که در اصل متعلق به بهار سال جاری است. رتبه اول این لیست شهری از ایران است و برخلاف تصور این شهر تهران نیست. تایم آورده است: «آلوده‌ترین شهر؟ اهواز در جنوب غرب ایران. با جمعیتی بیشتر از ۳ میلیون نفر که بیشتر نفت ایران را تولید می‌کند». پایگاه کوارتز، اهواز را شهری می‌داند که کمترین امید به زندگی را در میان شهرهای دیگر ایران دارد: «اهواز در جنوب‌غرب ایران با میانگین ۳۷۲ واحد بر میلیون آلاینده‌های کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر بارها آلوده‌تر از دهلی‌نو و پکن است که به آلودگی مشهور هستند. در قیاس با میانگین جهانی امید به زندگی ۷۱ سال، جمعیت اهواز کمترین امید به زندگی را در ایران دارند».

در بخش دیگری از این گزارش، آمده است که در میان ۱۰ شهر آلوده دنیا ۴ شهر از ایران حضور دارند.

در این گزارش سنندج در رتبه سوم قرار دارد. کرمانشاه ششم است و یاسوج در رتبه نهم قرار دارد. یک شهر از مغولستان، ۲ شهر از هند و ۲ شهر از پاکستان و یک شهر از بوتسوانا در آفریقا لیست این ۱۰ شهر را کامل می‌کنند. ایران همچنین هشتمین کشور آلوده دنیا از نظر وضعیت هواست. میانگین شاخص‌ آلاینده‌های زیر ۱۰ میکرومتر اندازه‌گیری شده در کشور ۱۲۴ است. مغولستان ، بوتسوانا، پاکستان، سنگال، عربستان، مصر و امارات آلوده‌تر از ایران هستند.

در گزارش WHO، ۱۸ شهر ایران از نظر وضعیت هوا بررسی شده‌اند. در این گزارش به آمارهایی استناد شده که ایستگاه‌های فعال درون شهر‌ها اندازه‌گیری کرده‌اند. ایستگاه‌هایی که متعلق به شرکت‌های کنترل کیفیت آلودگی هوای هر شهر هستند. بعد از ۴ شهری که از آنها نام برده‌شد، ارومیه آلوده‌ترین شهر ایران است. این شهر هم در غرب قرار دارد و البته خشک شدن دریاچه ارومیه در آلودگی این شهر بی‌تاثیر نیست. قم بعد از این شهر قرار دارد و خرم‌آبام هم جزو شهرهای آلوده است.

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...