برنامه‌های درمانی جدید وزارت بهداشت تشریح شد

برنامه‌های درمانی جدید وزارت بهداشت تشریح شد

 

معاون درمان وزیر بهداشت برنامه‌های جدید این معاونت را تشریح کرد و بر لزوم بهبود تعامل با سازمان‌های بیمه‌گر در جهت اصلاح تعرفه‌ها و گسترش عمق پوشش بیمه‌ها تاکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد حاجی آقاجانی در مراسم معارفه خود به عنوان معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در بازه زمانی پس از انقلاب، گفت: با وجود دو برابر شدن جمعیت کشور در این سال‌ها، نسبت نیروی انسانی گروه پزشکی به جمعیت کشور افزایش و سطح خدمات نیز بهبود قابل توجهی داشته است؛ اما در عین حال با چالش‌های متعددی نیز روبرو هستیم.

 

وی، محدود بودن سهم سلامت از منابع عمومی و غیرواقعی بودن تعرفه‌ها را از جمله چالش‌های نظام سلامت برشمرد و گفت: با وجود رشد گسترده علوم پزشکی در کشور، در زمینه مدیریت علمی و کارآمد بیمارستان‌ها و استانداردسازی مراقبت‌های پزشکی با مشکل مواجهیم و فرسودگی بیمارستان‌ها نیز یکی از چالش‌های دیگر است؛ به طوری که به عنوان مثال قدمت عمده بیمارستان‌های تهران به 49 سال می‌رسد که این امر جای تامل دارد.

 

آقاجانی با استناد به اجرای اسناد بالادستی، برخی برنامه‌های حوزه درمان را تشریح کرد و گفت: تقویت نقش حاکمیتی دولت در نظام سلامت و کاهش تصدی‌گری در این بخش بسیار مهم است. این در حالی است که اکنون 544 بیمارستان از مجموع 900 بیمارستان کشور توسط وزارت بهداشت اداره می‌شود و تقویت نقش حاکمیتی دولت بر نظام سلامت همراه با کاهش تصدی‌گری و طراحی مدل بیمارستان مستقل و پاسخگو و خرید خدمت توسط بیمه‌ها امری ضروری است.

 

وی افزود: همچنین تعامل فعال با بخش خصوصی و ارتقای نقش سازمان نظام پزشکی که منافع مردم را تضمین کند، لازم است.

 

 

 

لزوم بهبود تعامل با بیمه‌ها در جهت اصلاح تعرفه‌ها

 

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین بر لزوم بهبود تعامل با سازمان‌های بیمه‌گر تاکید کرد و گفت: بهبود این تعامل‌ها در جهت اصلاح تعرفه‌ها و گسترش سطحی و عمقی پوشش بیمه‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌ بیمه‌های تکمیلی در بخش دولتی لازم است وانجام این اقدامات به کاهش هزینه‌های مردم در درمان منجر خواهد شد.

 

وی همچنین بر لزوم توانمندسازی مدیران بیمارستان‌ها با هدف اجرای الگوی توسعه پایدار و استانداردسازی مراقبت‌های پزشکی و همچنین اصلاح نظام پایش و ارزشیابی تاکید کرد.

 

آقاجانی گفت: اصلاح نظام سطح‌بندی خدمات با اولویت مناطق محروم نیز لازم است؛ همچنین باید توسعه مشارکت خیران بر نظام خدمات درمانی را داشته باشیم.

 

وی بر توسعه گردشگری سلامت در کشور تاکید کرد و گفت: پتانسیل این امر در کشور وجود دارد، اما نیازمند راهکارهای اجرایی مناسب است.

 

منبع خبر: ایسنا

 

آقاجانی در خاتمه بر لزوم اصلاح نظام پرداخت کارکنان به شیوه مبتنی بر عملکرد تاکید کرد و گفت: شبکه اورژانس 115 نیز باید تکمیل شده و افزایش مهارت تیم‌های اورژانس را در دستور کار داشته باشیم. همچنین در مورد اورژانس‌های بیمارستانی نیز باید بهبود کیفیت خدمات، نیرو و تجهیزات را مد نظر قرار دهیم.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...