سرب میزان جرائم خشونت‌بار را بیست سال بعد از آلودگی محیط، افزایش می‌دهد

سرب میزان جرائم خشونت‌بار را بیست سال بعد از آلودگی محیط، افزایش می‌دهد

 

پژوهشگران آمریکایی به ارتباط معناداری بین آلودگی محیط با سرب و جرائم خشونت بار پی برده اند که نشان می دهد چرا این جرائم بعد از جنگ جهانی دوم شیوع قابل ملاحظه ای پیدا کرد و چند دهه بعد به صورت چشمگیری کاهش یافت.

بعد از جنگ جهانی دوم مصرف بنزین سرب دار در آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای یافت. در آن زمان افزودن سرب به بنزین باعث می شد موتور بهتر و نرمتر کار کند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ استفاده از بنزین سرب دار در آمریکا ممنوع شد. از طرف دیگر میزان جرائم خشن در آمریکا از دهه ۱۹۶۰ افزایش بسیاری کرد و از دهه ۱۹۹۰ میزان آن کاهش یافت. این تحقیق توانسته ارتباط معنادارای را بین آلودگی محیط و افزایش خشونت در بیست سال بعد نشان دهد...

آنچه به این تحقیق اعتبار بخشیده این است که پژوهشگران توانستند آمار و ارقام خود را با توجه عواملی مانند محرومیت اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر و مسائل حقوقی تعدیل و اصلاح کنند. بنابراین پژوهشگران امور اجتماعی برخلاف انتظار، این تحقیق را زیر سوال نبرده اند و آن را متقاعد کننده دانسته اند.

پروفسور آلیستر هی، استاد سم شناسی محیطی در دانشگاه لیدز می گوید:" این تحقیق از نظر من کار فوق العاده ای است. نویسندگان آن، بسیار محتاطانه و دقیق، دیگر عواملی را که با جرم مربوط هستند کنار گذاشتند. آنچه باقی ماند این بود: افزایش و کاهش سرب و افزایش و کاهش جرم".

او می گوید: "کاملا متقاعد کننده است. ما مدتهاست که می دانیم سرب یک نوروتوکسین قوی است و می تواند آسیب جدی به شماری از اعضای بدن از جمله به اعصاب مرکزی وارد کند. سرب در کودکان مشکلات رفتاری ایجاد می کند و به همین دلیل هم استفاده از آن در بنزین و رنگ ممنوع شد".

کاربردهای اصلی سرب در بنزین، صنایع رنگ سازی، لوله های آب رسانی و چاپ روزنامه بوده است. از چند دهه پیش که تاثیر مخرب سرب بر بهره هوشی کودکان ثابت شد، سعی شده استفاده از آن محدودتر شود.

پژوهشگران ارتباط بین سرب و جرائم خشن را در کشورهای دیگر هم بررسی کردند و به نتایج مشابهی رسیدند. هر وقت میزان سرب در محیط به بالاترین اندازه رسیده، بیست سال بعد جرائم توأم با خشونت به حداکثر رسیده است.

آمریکا در دهه هفتاد میلادی استفاده از بنزین سرب دار را ممنوع کرد. این اتفاق در بسیاری از کشورهای اروپایی بیست سال بعد افتاد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. بنابراین کارخانه هایی که تترا اتیل سرب تولید می کردند تعطیل شدند، اما هنوز یک کارخانه وابسته به کمپانی Innospec در بریتانیا این محصول را تولید می کند که نشان می دهد هنوز این بازار مشتری دارد.

با توجه به اینکه فروش تترا اتیل سرب در بریتانیا ممنوع است، در وب سایت رسمی کارخانه آمده است که محصولش به کشورهای دیگر فروخته می شود.

کمپانی Innospec دو سال پیش پذیرفت که زیر نام یک شرکت دیگر به مقامات عراقی و اندونزیایی میلیونها دلار رشوه پرداخته تا به فروش تترا اتیل سرب ادامه دهد و به همین دلیل، مبلغ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار جریمه شد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...