خطـرات جوشکاری

خطـرات جوشکاری

در فضاهای محدود جوشکاری می تواند کشنده و مرگ آور باشد . بدون تهویه کافی فیومها و گازهای سمی می توانند بسیار خطرناک باشند . گازهای محافظ ، مثل آرگون می توانند جایگزین اکسیژن شده و باعث مرگ شوند .

فلزات

بعضی از فلزات سمی که در جوشکاری وجود دارند :

فولاد ضد زنگ حاوی نیکل و کروم است ، که می توانند ایجاد آسم نمایند . نیکل و کروم 6 می توانند همچنین سرطانزا باشند . کروم می تواند ایجاد مشکلات سینوسی نموده و منجر به ایجاد سوراخهای در تیغه بینی شود .
فولاد کربنی حاوی منگنز بیشتر نسبت به سایر فلزات می باشد . منگنز می تواند ایجاد بیماری پارکینسون نماید که فلج عضلات و اعصاب را در پی دارد .
وجود فلز روی در فلزات گالوانیزه یا در رنگ می تواند ایجاد تب دود فلزی نماید که احساسی مشابه آنفولانزا بوده و در ساعات کمی بعد از مواجهه یادر روزهای بعد از اتمام مواجهه اتفاق بیفتد .


پوششها و پسماندها

سرب ( در بعضی از رنگها ) می تواند ایجاد مسمومیت با سرب ، سردرد،درد عضلات و مفاصل ،تهوع ، کرامپ های گوارشی ، تحریک پذیری ، کاهش حافظه ، آنمی و آسیب سیستم عصبی و کلیه شود . اگر گرد و غبار سرب به همراه لباسها/ کفشهای کار وارد خانه شود می تواند باعث بیماری خانواده افراد شده، که بویژه برای کودکان خطرناک می باشد.
کادمیوم در بعضی از رنگها و فیلرها می تواند ایجاد مشکلات کلیوی و سرطان نماید .
سایر پوششها ممکن است شامل ایزوسیانات ها باشند که می توانند ایجاد آسم نمایند ، یک نوع آن(TDI ) می تواند ایجاد سرطان نماید .

حلالها

جوشکاری در یا نزدیک بعضی حلالها ( کلرینه ) می تواند تولید گاز سمی فسژن نماید. این گاز می تواند باعث ادم ریوی شود ، ممکن است مشکلات تا ساعتها بعد از ترک جوشکاری مشاهده شود . ادم ریوی می تواند کشنده باشد .

گازها

وقتی که دی اکسیدکربن( co2 )به عنوان گاز محافظ استفاده می شود ، منو کسید کربن تشکیل می شود که می تواند باعث مرگ شود . منوکسید کربن همچنین در جوشکاری اکسی استیلن نیز می تواند تشکیل شود .
جوش برق ( قوس الکتریکی ) می تواند ایجاد ازن و اکسید های نیتروژن در هوا نماید ، جوش MIG ، TIG بیشترین ازن راایجاد می کنند به ویژه وقتی که آلومینیوم جوش داده می شود . این فیومها باعث تحریک چشمها ، گوش ، بینی ، گلو و ریه ها می شوند و می توانند باعث آسیب ریوی شوند .
بعضی از اکسیدهای نیتروژن می تواند باعث ادم ریوی شوند .



جوشکاری قوس الکتریکی : متداولترین نوع جوشکاری می باشد . در ارتباط با جوشکاری قوس الکتریکی مشکلات مزمن تنفسی ، برونشیت و علائم کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم برونشیت مزمن به علت کار در فضای محدود وجود دارد. همچنین تماس با ازون در جوشکاری قوس الکتریکی که باعث تغییراتی در قسمت های عملکردی ریه می شود که به صورت افزایش مقاومت راههای هوایی ، کاهش FVC و افزایش حجم باقیمانده ( RV )ظهور می کند.

همانطور که گفته شد با توجه به نوع جوشکاری ، الکترود مورد استفاده و جنس فلزمورد جوش فیوم ها و گازها و بخارات حاصله متفاوت و متغییر می باشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...