کارگران ساختمانی به وسیله بالابر حمل مصالح جابجا می‌شوند

کارگران ساختمانی به وسیله بالابر حمل مصالح جابجا می‌شوند

1393-09-02

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی در استان کرمانشاه گفت: به دلیل نبود نظارت بر رعایت اصول ایمنی آمار قربانیان حواث کار در کارگاه‌های ساختمانی بالاست.

«اسعد صالحی» فعال حقوق صنفی کارگران برقکار کرمانشاه در این باره به ایلنا گفت: هنوز نظارت بر اجرای اصول ایمنی در کارگاه‌های ساختمان‌سازی آنقدر کامل نشده است که بتوان از این طریق شمار تلفات حوادث کار ساختمانی را کاهش داد.

این فعال صنفی افزود: با وجود اجرای قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی هنوز بازرسی کارگاه‌های ساختمانی آنقدر معمول نشده است که رعایت نکات ایمنی و حفاظت فنی از سوی کارفرمایان و حتی کارگران این کارگاه‌ها به یک اصل پذیرفته شده تبدیل شود.

وی افزود: به عنوان مثال هنوز در شمار قابل توجهی از کارگاه‌های ساختمانی از بالابرهای ویژه حمل مصالح برای جابجایی کارگران استفاده می‌شود و این در حالی است به موجب قوانین ایمنی مشاغل ساختمانی، چنین کاری تخلف محسوب می‌شود.

صالحی یادآور شد: مطابق مقررات ایمنی در مشاغل ساختمانی بالابر ویژه جابجایی نیروی انسانی از اتاقک امنی برای حمل مسافر تشکیل می‌شود که در آن قابلیت هدایت بالابر برای کارگر پیش بینی شده است و این در حالی است که بالابر ویژه حمل مصالح ساختمانی تنها قلاب معلقی است که از طریق کابل به یک موتور الکتریکی یا جرثقیل متصل شده است.

وی ادامه داد: هرچند در پروژه‌های بزرگ ساختمانی استفاده از بالابر ویژه مصالح برای جابجایی کارگران به امری معمول تبدیل شده است اما هنوز در شمار قابل توجهی از کارگاه‌های ساختمانی نیروی انسانی از طریق سبد بزرگی که به دنباله قلاب متصل شده است جابجا می‌شوند.

رئیس سابق انجمن صنفی برق‌کاران کرمانشاه افزود: واقعیت این است که در این مسئله هم کارگر و هم کارفرما مقصر هستند، از یکسو کافرما را باید مقصر دانست که در زمان عقد قرارداد کار بصورت مشخص کارگر را به رعایت نکات ایمنی ملزم نمی‌کند و از سوی دیگر کارگران ساختمانی نیز به دلیل کم سوادی و بی‌اطلاعی از حیاتی بودن رعایت اصول ایمنی اصراری به رعایت این اصول ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر بازرسی‌های ایمنی یا بعد از وقوع حادثه رخ می‌دهد و یا زمانی انجام می‌شود که قرار است مجوز استاندارد بودن ساختمان از نظر اصول ایمنی صادر شود و در این میان مراحل ساخت که بیشترین تلفات نیروی انسانی در این مراحل اتفاق می‌افتد مورد نظارت دقیق قرار نمی‌گیرند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...